AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.531

525TDS VANDRAr PÅ TOMGÅNG

Sida 1 av 2
ki
15
kiwi
325 cab-88
har en 525tds som vandrar på tomgång vad kan det vara för fel, direkt jag ger lite gas ökar varven typ 100 varv då går den jämt, tänkte ställa upp tomgången men det verkar ju inte vara nån gaswire på dom där?
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Jag tror att det är dieselpumpen som är på väg att gå sönder.
ki
15
kiwi
325 cab-88
hujja det hoppas jag verklgen inte
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Kan ibland bli riktigt efter en pump och kamjustering. Eventuellt går elektroniken att justera lite, görs väl bäst hos BMW (även tomgångsvarvet sköts elektroniskt vad jag vet).

------------------
Always Diesel
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Hej
Svar på dina frågor:
92-94 Dieselpumpen har så kallad potentiometergivare
94-98 HDK givare.
Potentiometergivaren ligger som en släpsko på en elektronikdel i pumpen, detta slits ut, pumpen kan inte skicka en korrekt svarsignal till styrdonet, utan den "letar" efter rätt signal. Antingen för hög, då dra styrdonet ner signalen, då blir den för låg, då drar styrdonet upp signalen, sedan är gungandet i gång.
Tyvärr är det bara byte till en ny pump som gäller.
fenomenet brukar komma runt 30000 mil.
HDK givaren är en magnetkärna, helt annurlunda, dock passar inte elektroniken i hop med den gamla pumpen.
Ha det // Göran Dieselmeken Lindgren
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Hej göran!

Det där med att gungandet brukar komma runt 30k verkar lustigt. Min fick jag byta pumpen på redan 19k???

Diesel-räsern
Länk
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
nu tar vi det lungt med pumpbyte, har skruvat i dessa bilar och specielt pumpen i en jäklans massa år, repar även pumper åt bmw i den komun där jag bor.

Pumpen i elektroniken kan ändras om du tex startar bilen med startkablar eller dylikt, då får du det fenomen du talar om.
Det går att justera elektroniskt på bmw kostar runt 600kr men har bilen gått långt rekomenderar jag att du gör en mekanisk justering av den kostar runt 2000kr, då justeras pumpen ich kammen in.
att springa iväg och byta pump är ganska onödigt då du inte vet om det går att justera.
Har själv råkat ut för detta x antal ggr och det har justerats bort och bilen har gått 30,100mil utan pumpbyte.

Och sen att byta pump är ju dumt då det finns att köpa delar till denna av olika firmor tex ny elektronik del får jag lös för ca:5000kr packningar 100kr mm

27år bakom en diesel motor och pumpar så jag vet hur de funkar i sömnen

Joakim Eriksson
Erik Tds
Kan du si noe mer om dette pot.meteret?
Hvor kan det event. kjøpes løst og er det mulig å bytte selv?
Måpumpen ut for å bytte det?

Som du skjønner har jeg et veldig lignende problem.

Erik
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
ja den kan köpas löst och du kan byta den själv men lite knepigt och den måste justeras in efter ett byte, och att som privat person köpa en elektonik del är lönlöst då den kostar nästan lika mycket som en pump gör, om du inte kan få tag på en diesel reparatör av det större slaget som kan ta hem en sådan, de betalar inte mycket för en sådan om du hittar rätt firma

Joakim Eriksson
Ro
142
Rola
525TDS Touring, 850CSI
Min 525 tds -93 går ibland ner på låg tomgång (ca 500v) och reagerar inte alls på gaspådrag. Efter några minuter blir tomgången normal och allt fungerar som vanligt igen. Jag har tidigare p.g.a. batteriproblem försökt starta bilen både med startkablar och starthjälp. Kan detta också vara elektronikdelen som spökar?

Kör så det ryker
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
gasen sköte elektronisk och tomgången med så mest troligt är det en justering som behövs

Joakim Eriksson
Visa användare
396
dieselmeken
Hej Joakim
Vad arbetar du med och vart, eftersom du har en sådan god inblick i dieselpumpar & sånt?
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
jobbar med allt från entreprenad maskiner till fakt fartyg, service tekniker på motor delen och motor styrning med specill innriktning på diesel system och matning.

har gått en utb på 1,5år i diesel styrning i tyskland hoss bla bosch, och en kurs på 4år i maskinteknik.

arbetar just nu med en båt som ligger i hamnen i luleå åker med den till tyskland imorgon, brukar repa dessa under färd.

Joakim Eriksson
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Joakim E... jag satt och läste lite av dina tidigare inlägg speciellt det under "svårstartad tds"..jag kan ju inte påstå du är speciellt trovärdig,här ovan så säger du att du är den som repar BMW grejor i din komun..men i andra inlägg så har du lämnat in bilen din till BMW..det är nog inte utan att man börjar undra..och varför enligt dig få ge 5000 kr för elektronikdelen när man får hela pumpen komplett utbytes för 6900 netto + montering......så här skrev du enligt datum nedan och jag kan ju inte fatta varför en man med dina kunskaper lämnar in bilen till BMW...eller lämnade du in den till dig själv ..du är ju BMW mek i komunen..??

2002-09-26 22:42
Rapportera svaret
Äger följande BMW:

--------------------------------------------------------------------------------
525Tds -94
kan nog med 100% säkerhet säga vad som spökar på din bil.
hadde samma fel på min för ett tag sedan så bmw tog in den för en koll, de bytte alla läckoljledningarna de som sitter mellan spridarna och de monterade en backventil på retur slangen från pumpen, den är dragen under insuget, nu har jag inga problem med.
Feler är att du kan få in lite luft i systemet den vägen och då vet vi ju alla hur en diesel reagerar =(
Kostar mellan 100-200kr att montera en sådan backventil hoss bmw.

Joakim Eriksson
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
viste repar jag min bil själv då jag har tid och lust men inte alltid jag har det då lämnar jag den till bmw, och tex att justera in elektroniken mm i den har jag inga grejjor för.

Om nu min pump skulle rasa en gång i månaden så skulle jag ju repa den själv men den gör ju inte det, och att byta tex silentblock ids jag inte ens ge mig på eller liknande jobb.

att läckolje ledningarna spricker är absolut inget ovanligt då de är utsatta för ganska mycket värme, och orginal är ju dessa av gummi med en tygstrumpa utanpå så de kan vara svårt att se om dessa är spruckna.

elektronik delen kostar igentligen mellan 10,000-13,000kr och en byte av pump på bmw ligger runt 13,000-15,000kr, att jag får köpa elektronik delarna så billeigt beror på att firman jag jobbar åt köper vetydligt dyrare pumpar mm tex en utbytes pump till en matrialhanterare ex 550lc 135,000kr med moms så med tanke på att de köper delar för runt 900,000 kr i månaden gör att man kan få rätt bra priser på tex en ny elektronik del.

sen vet jag inte var du nu hittat en pump för det priset??? kanppast bmw´s pump,

Joakim Eriksson
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Vege motor i Helsingborg dit vänder sig de flesta med insikt i branchen dom säljer bytespumpar samt toppar och motorer till BMW med full Europagaranti
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
tror ju knappast att alla som har bytt pump i sen 525tds har köpt pumpen där då flertalet av de som är här inne har betalat runt 14,000kr för denna.

Och vet av erfarenhet att endel firmor som renoverar pumpar bara byter det nödvändigaste i den tex elektroniken, tätningar, och då blir ju pumpen billigare och den funkar som den ska men den har ju alldrig samma egenskaper som en ny eller som en totalrenoverad pump och då med tanke på potentiometerns glig stycke. bilen i sig behöver ju inte gå dåligt eller så för du kan ju köra en diesel med för mycke mängd diesel eller förliten utan att det märks, vet att många som kör med icke helrenoverade pumpar upplever en "svamp" efekt då de trycker på gasen, det tar en liten stund innan den reagerar villket den inte ska göra om potentiometerns glid stycke och axel är som det ska.

Joakim Eriksson
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Finns många här på forumet som kan intyga hur bra det har fungerat med en bytespump från VEGE..och du tror väl inte att någon på Tex.El & Diesel eller BMW på fullaste allvar skulle säga att det finns billigare ställen..sen för din kännedom så är utbytessystem alltid helrenoverat..

Du undviker fortfarande tidigare fråga varför du i annat inlägg lämnar dieselproblem till BMW när du i detta skriver att du är BMWs dieselmek..läste just ett annat inlägg du gjort om i "ställverket tds" där skriver du ju att du vet inte vad som blir slitet...här är du plötsligt expert..jag får inte ihop detta..det måste du ju ändå fatta att det blir väldigt svårt att tro dig..

Visa användare
396
dieselmeken
Joakim E, om du gått kurs på Bosch, så måste jag ha sett dig på något av alla Dieselteknikerseminarier som jag varit på. Har för mig att Bosch inte utbildar annat än sina egna, så har det varit i alla tider.
Sedan så måste jag ge mig in i debatten angående ställverken lite.
När jag får in en BMW 89-94 EDC-diesel med problem, Händer ca 1 gång i veckan,ex läckage, så frågar vi ALLTID kunden om bilen dels gungar på tomgång, dels är svår att starta varm. Om jag får ja på någon av frågorna, så rekommenderar jag en utbytespump, på grund av att antingen är fördelastommen eller ställverket kass. mao reparation ej ekonomiskt försvarbart.
Nu är det så, att man får ofta frågan, om man inte kan bara fixa läckaget för en 5-6000 + moms, visst svarar jag, men INGA garantier, det är ju så att han ska ju sälja sin bil och vill inte "kosta på" i onödan.
Sedan händer följande
1 bilen säljes, med " nyrenoverad pump"
2 Den nya kunden kommer till mig och undrar vad jag är för en krabbsaltare, som inte kan laga en pump.
3 Den nya kunden hävdar att den gamla ägaren har sagt att det är en helrenoverad pump som monterats, jag hänvisar till kvittot där det står att inga garantier gäller etc etc.
Den nya ägaren får ta kostnaden för en ny pump.

Vad lär vi oss då av detta?
Jo , inga justeringar i världen kan få ett utslitet ställverk att bli bra, är det slut, så är det tyvärr slut.
Däremot så kan man täta till pumpen, köra den i bänken och få den att gå hyggligt i bilen. Den skulle ju säljas......... Bilen KAN bli OK, men erfarenheten säger att gungadet kommer tillbaka inom kort tyvärr.

MVH Göran Lindgren, Av BOSCH, Stanadyne USA, Denso Japan, Lucas/Delphi England, Zexel Japan med mera utbildad Dieseltekniker med 25 års erfarenhet av dieselinsprutning o dieselmotorer.
( Höll på att glömma att jag har försörjt mig själv o min familj i 16 år som egen åxå) se här
Länk

Sedan frågade jag dig Joakim, hur fort din BMW diesel gick på strippen i en annan topic, har dock inte fått svar ännu. Är intresserad av 0-402 m xx.xx sek xxx.xx km/h sluthastighet

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
Bosch utbildar bara eget folk så efter en utb så jobbade jag inom bosch här i sverige men bytte firma till den jag nu jobbar för.

Håller med dig om att det inte är vidare bra att folk säljer bilar med "renoverad pump" och då är det bara pckningarna som bytts ut.

Har inte mätt tiden för detta då jag tycker det är ganska oviktigt, men nu har jag ju lyckats bli av med kortet körde om en civil polisbilm, den uppmätta farten var 269,3km/h har papper på detta.
så för en diesel så tycker jag att det räcker, uppskrämd till 230 hk

Joakim Eriksson
Visa användare
396
dieselmeken
Bytte en pump i går ( 525 tds igen), den blev helt bra. Kostnad? 16300 inkl moms
Justering hjälpte ICKE.
Var på dieselteknikerseminarie i veckan, Bosch STHLM, Jag snackade i bastun med Staffan från Wibergs i Luleå, han kände inte till dig Joakim E.....
Diskuterade även "justering" av gungande pumpar, fick input, som jag iofs redan visste, att BMW KAN justera tomgången lite grand upp, men felet återkommer som ett brev på posten efter ett litet tag.
Hoppas därmed att jag bringat klarhet i detta ärende.
MVH Göran Dieselmeken Lindgren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.