|
|
|
|---|---|
|
undrar bara om man kommer upp i högre topphastighet med tex 18" istället för 15"? | |
|
Ska du ha samma totala diameter eller? Om det är så går det nog långsammare med 18". |
|
Bmw ludde |
beror ju på vilka däck du lägger på (profil, bredd) Schnell, Kompetent, Zuverlässig. |
| Du kan få en högre toppfart om du ökar rullomkretsen, men den kan även minska. Man kan alltså inte generellt säga att accet eller toppfarten ökar eller minskar beroende på annan rullomkrets. | |
| Längre rullomkrets gör att däcket snurrar långsammare/färre varv, vilket gör att accelerationen försämras lite och du får en teoretsikt högre toppfart. Du får dessutom mer ojädrad vikt, vilket du inte vill ha. Man kan säga att 1kg ofjädrad vikt är lika mycket som 10kg fjädrad, det gäller dock mest väghållningen. | |
| Flåklypa: Du menar att toppfarten skulle kunna minska eftersom däcket "inte orkar" rulla lika lätt då rullomkretsen är större, men rent teoretiskt ökar toppfarten? Måste kolla om jag förstått allt rätt.. | |
| Nej. Jag menar att vid originaldimensionen så kanske man har toppeffekten vid toppfarten och högre fart än så kommer aldrig att åstadkommas. Ändrar du till en större omkrets så kommer du aldrig att orka upp till det varvtalet där du har toppeffekten/toppfarten. | |
| Dock så ökar toppfarten om bilen orkar dra till varvstopp med bägge dimensionerna (teoretisk toppfart). | |
| Ok. Det var ungefär det jag menade säga, jag formulerade mig lite konstigt kanske. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.