|
|
|
|---|---|
|
Jag sökte lite här på forumet och tror nog jag läste allting som jag fick upp på kamrem men hittade dock inte svaret på min fråga. Har jag rem eller kedja på min 520i -89? Vad är intervallet mellan bytena? Ungefärligt pris? (delar + arbete) Vad händer egentligen om den skulle gå sönder? | |
Bmw ludde |
Vet inte det men om den går sönder så blir det dyrt, ventilerna knäcks, toppen vill jag inte veta vad som händer med, kolvarna osv.... Schnell, Kompetent, Zuverlässig. |
| Jag hade en 520 -90a och på den var det rem så det måste du också ha. Intervallen tror jag låg på 6-7000 mil eller ett visst antal år, ring BMW det gjorde jag. Jag gjorde bytet i samband med stor service då dom ställde ventiler osv också, den kostade 5000 kr hos icke auktoriserad. Bara rem 1500 kr kanske? | |
| Okej är det nån som är 100% på intervallet? | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Om du inte vet när den är bytt senast så bör du byta den. "Just in case". Följ sedan intervall (som ngn här borde veta) :) "Min son, när du deltar i ett sportevenemang handlar det inte om att vinna eller förlora... det handlar om hur full du blir." - Homer Simpson |
| Jo men jag vet när den är bytt sist men skulle gärna vilja veta vad intervallet är, jag vill inte byta den i "onödan" heller om ni förstår vad jag menar. | |
|
Ring eller besök din lokale ÅF, se till att du har ditt chassinummers sista sju siffror tillgängligt om de frågar efter det. De kan tala om både vad bytesintervallet samt byteskostnaden är för just din bil. |
|
|
Okej får väl göra det, trodde dock att intervallet var "känt" utav alla BMW gurus ;P Tack ändå för hjälpen! |
|
|
Det skall vara 4000-mils intervall på kamremsbytet! Det finns nog även ett maximalt tidsmått då kamremmens gummi åldras oavsett om den körs långt eller kort sträcka.... Det tidsintervallet har jag dock inte riktig koll på. Kamremsbytesintervallen har förkortats i flera steg, så det är inte säkert att det är det intervallet som står i instruktions-/serviceboken! Mvh |
|
rsarits |
Rembyte vid 4000mil är för "nya" fyran dvs 518, för 520 88-90 gäller 10000mil enligt Novation i Uppsala Micke |
| Olika remfabrikanter har lite olika rekommendationer...Men rekommenderat att byta senast efter 6000mil eller 4år!!Bara för att remmen ser "fräsch" ut betyder inte att den e felfri,kan ju oxå ha blivit "slapp" o kan leda till en överkuggning...Bäst o byta i tid!Remmen kostar max 400 på BMW,jobbet e inte speciellt svårt heller....Du bör även byta remmens "spännrulle"... | |
| BMW har sänkt bytesintervallet för kamrem på M20 motorerna. Jag pratade med en kille på BMW i Örebro och han sa att man skulle byta kamrem + spännrulle + vattenpump vid absolut MAX 6000 mil. Dum som jag var, snålade jag och struntade i att byta vattenpumpen och nu är den slut. Jag köpte kamrem + spännrulle och det kalaset gick på 695:- och bytte grejerna själv. Det är inte så svårt, man måste bort med kylaren och så men det tar mest tid det är inte svårt. Det svåraste med bytet var själva remmen på kuggarna, jag hittade ingen märkning på kamaxeldrevet så det var lite krångel innan jag kom på hur man skulle göra. Men det gick bra. | |
|
Ja, det där med kamremsbytesintervallet verkar ha ändrat sig flera gånger. Jag har för mig att det var 8 (eller kanske 10)-tusen mil först, sen gick det ner till 6000 och sedan har man tydligen gått ända ner till 4000mil för "nya" 4:an. cg1981: Hör med Peter på AutoMek (vid Preem). Han brukar ha bra priser, om du inte tänker mecka själv. T.fn. 0455-10033 Mvh Patrik ________________________________ Träff i Karlskrona! Länk |
|
|
Patrik okej tack för tipset nej jag har inte tänkt meka själv min kusin jobbar hos Rudvi så jag har väl tänkt be honom att göra det åt mig. Well ska byta kamremmen oavsett nu har jag väl tänkt mig såvida det inte dyker upp ett kvitto när jag hämtar bilen imorn på att det är gjort de senaste 3500 milen. tack för all hjälp, ny på bmw som man är så är verkligen detta forumet till stor hjälp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.