|
|
|
|---|---|
|
Kikar lite på att byta ut mina 15 tums alu till 17 tum. Om däcken är 195/65-15 nu vilka dimmension kan jag använda till ett par 7,5 x 17? Är det lagligt att köra med 17 tummare med denna bilen? Tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh Kristoffer | |
|
Ja, det är lagligt. Det enda som du ska hålla dig till är max +-5% i rullomkrets. Kolla här så förstår du: Länk Till 7,5x17 passar det utmärkt med 225/45-17 däck. Det är vad Bmw själva monterar på 3-serien. Det är bara kolla efter fälgar som suttit på E36, Z3 och E46 (ej M3e46) om du kollar begagnat (vilket jag vill påstå är mest prisvärt om man inte är fälgfreak). "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Tänk bara på att du kommer att behöva göra karosseribearbetning och/eller modifiera ljuddämparen eftersom compactens hjulhus är mindre än coupé och sedan. Sedan kommer du att behöva en styrbegränsningssats till framhjulen! Du skall inte ha 195/65/15 utan 185/65/15, så det är utifrån den rullomkretsen du skall räkna +-5%! Mvh |
|
|
Nu blev jag lite förvirrad???? Vad är det som gäller egentligen? Att byta ut en massa grejer är inte riktigt vad jag tänkte mig. Är det verkligen nödvändigt=)? |
|
|
Du behöver bara montera en styrbegränsningssats (kostar typ 100kr då det är två speciella metallbrickor som monteras på styrväxeln), men det kräver en hjulinställning. Karrosseri-/ljuddämpar-bearbetning krävs enligt BMW för att det skall funka! Dessutom bör du kolla att inpressningen på de nya fälgarna är rätt! Mvh |
|
|
Kolla med Krister .. fd. ordförande i BMWCS Nord . Han har kört både med 16" slicks och 17" av olika storlekar på sin -98 323 compact utan några som helst modifieringar av bilen ... hans mail : ka323ti@telia.com Är starkt tveksam till att det ska behövas göra något om man inte vill , ang. styrstoppen så är det ju samma med alla bilar ... sväng inte lika kraftigt vid parkering osv om du är rädd att det tar i innerskärmarna . Kör man med smala 17" så är dom ju inte bli större än original . Framvagnsinställning ska man ju göra med jämna mellanrum oavsett däck . ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
Mina uppgifter kommer från BMW:s egen fälgkatalog..... Mvh |
|
|
Precis ! (säkert inte nödvändigt) ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
| Jag har för mig att 225 är max vad som går på en compact, vill du vara på den säkra sidan köp 215. | |
|
Jag fick mina nya M3 look fälgar idag. Köpte 225/45-17 och de passar perfekt. Det blev grymt bra. Lägger snart in en bild på hur det blev. Tack för alla tips. //Kristoffer |
|
| Snart kommer mina! | |
|
245/40-17 med BMW M-3 fälg 8,5 tum bak funkar , om den nu inte har tok sänkt den , har även provat 8 tums fälg ,med 245 däck et 42 , och det fungerar Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.