|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Mohsen, klokt uttalande om beg bilpriser. Kanske har du också läst nationalekonomi om sk "marknadsmisslyckanden"? /Simon |
|
|
Att bilen gått 12000mil mer än du trott är väll inget att bekymra sig över sånt är bara att räkna med när man köper begagnad bil oavsett import eller svensk såld.. Din bil rullar säkert 25000mil ytterligare mil utan problem.. ---- Min FD,M3 DAYTONA Länk ---- |
|
|
simon_en: Gillar också resonemanget starkt :) De billigaste oinreggade nyimporterna som säljes via förmedlare brukar vara de mesta driftsäkra och prisvärda (sett över en lite längre period) bilarna som går att få tag i... De lite dyrare entusiastägda bilarna med få ägare och lite (verkliga) mil och klockren historik brukar däremot undantagslöst börja rasa ihop efter max 10 mil ;) |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Måste ge mig in i diskussionen. "Man får vad man betalar för" är en generalisering som åtminstone för mig innebär att det är lättare att hitta en fräsch bil om man är beredd att betala för en fin bil. Det är klart att om man kollar på det hela nationalekonomiskt så stämmer det inte fullt ut, teori stämmer sällan 100%-igt med verkligheten. Både nationalekonomi (mikro, ej makro) och kostnads & intäktsanalys baserar sig på vissa antaganden om bla informationsspridning som i stort sett raserar användadet av dem, enligt min åsikt. Poängen som flera i denna diskussion gör är att om bilen är onormalt billig är risken avsevärt mycket större att det är något lurt med den. Denna poäng tycker jag stämmer, vilket också stöds av domslut i tvistemål och vissa utslag i ARN. Sedan ska ju naturligtvis inte bilhandlaren ljuga, då är det frågan om solklart bedrägeri. För övrigt, ett exempel på att "Man får vad man betalar för" inte alltid stämmer är en välkänd numera flyttad firma i mitt närområde, som lyckades ha vrak till salu för skyhöga priser.... mvh Johan |
|
WilleW, Precis så är det, precis så... :) |
|
|
"Man får vad man betalar för" Jag har irriterat mig på det uttrycket länge. Ett högt pris är alltså en garanti för att det är en bra bil? Firman Johan ger exempel på i sitt inlägg säljer alltså inte vrak? Hittar jag en vimpelhandlare med riktigt höga priser kan jag alltså förutsätta att det är riktiga pärlor som säljs? "Man får sällan mer än man betalar för" |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Min poäng (kanske var lite svår att uttyda....) var att uttrycket fungerar generellt, MED VISSA UNDANTAG. det går naturligtvis inte att hävda att det alltid är så, men det tror jag de flesta förstår. Jag tror också att alla förstår att det är lättare att hitta en fräsch bil om man är beredd att betala för en sådan. Letar man i bakgårdsprisklassen så är risken mycket större att bli lurad än om man letar i prisklassen där auktoriserade återförsäljare finns. Det kan väl ändå ingen säga emot? mvh Johan |
|
Johan, håller med dig i stort att prisbildning på begbilar, framförallt BMW fungerar bra då köparna är kunniga och prismedvetna. Har också (tyvärr) sett exempel på många som köpt begbilar till sanslösa priser, ofta INTE BMW. Prisbildning på beg bilar skiljer sig åt geografiskt, i Värnamo där min fru kommer ifrån är det sanslöst höga beg bilpriser, Lkpg där jag bor är det snittet, Sthlm verkar har betydligt lägre. Så tipset är att köpa beg bil i Sthlm som är fin, sälja den i Värnamo....:-) höhö. /Simon |
|
|
Håller med Johan fullständigt. Jag vill även förtydliga mig lite. Bara för att en bil är 10-20% dyrare än snittet betyder inte att den är bättre. Men en bil som är misstänksamt billig (gäller många av bilarna på Text-tv4),som t.o.m. är billigare än i Tyskland, är oftast nått lurigt med. //Marin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.