AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.421

Lurad på en 540...?

Sida 1 av 2
Ja ja, vad säger man........

För ungeför ett och ett halvt år sedan inhandlade man sin drömbil. En 540iA -97 med önskvärd utrustning och hyfsade mil på mätaren. Bra historik och en schysst servicebok. Bilen är importerad 9906 och ger att fint intryck.

Var för ett tag in med bilen på sedvanlig oljeservice men sedan en tid tillbaka så har två siffror på kilometermätaren blivit svårlästa. På grund av detta så kopplar verkstaden in sig på ljusmodulen i stället och vad får de fram?

Jo, mätarens ställning + YTTERLIGARE 12000mil !!!!!

Helt plötsligt sitter man med en bil med tveksam bakgrund. Att serviceboken är båg är bara att konstatrera. Den enda service jag kan garantera är sedan den kom till sverige och sen dess så är den skött till punkt och pricka, vad som skett innan dess vete väl endast högre makter.......

Nu till den fråga som jag tänker ställa detta allvetande forum:

Vad skall jag göra?

Att leta reda på någon syndare borta i saurkrautlandet att stämma tror jag inte att jag orkar. Alternativen är väl då två....

Antingen så kör jag den till den rasar. Sköter nödvändig service som oljebyten själv utan att bry mig om stämplar i boken osv. Eller så säljer jag den som den är och tar vad jag kan få för den. Kanske någon som läser detta kan ha någon uppfattning om vad bilen kan vara värd?

Konstaterad mätarställning: ca 26500 mil
Det mesta i utrustningsväg förutom aut avbländade speglar, TV/navi och fällbart baksäte.

Den fungerar klockrent och beter sig som den skall. Nybesiktigad med blankt papper.

Man får väl stilla konstatera att det kunde säkert ha varit värre och lära sig att man kan ALDRIG kolla upp något för noga.

Som sagt; tacksam för tips, råd och en värdering. Lite sympati tar jag också gärna emot men spydiga kommentarer angående min lättlurade person sköter jag helst själv.

Med vänliga hälsningar från en som älskar BMW men håller på att tappa tron på mänskligheten.

En liten fråga bara. Har du köpte den i Sverige eller i Tyskland? Av firma eller privat?

/T.P.
Länk
Jag köpte den i Sverige, privat.

-d
299
-dB
130i -07
om du tycker bilen är kanon tycker jag du skall behålla den, ingen mening med att sälja den nu, den lär ju bli svårsåld pga den höga mätarställningen och att serviceboken inte stämmer.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Behåll bilen miltalet är inget problem om servicen är gjord på ett riktigt sätt motorn går många mil till .min har gått 25700mil

Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Kolla med ditt försäkringsbolag. Du borde få tips och hjälp där. Jag vet inte heller hur det är med en eventuell ersättning. Kan låta långsökt men jag tror nog inte att det kan vara helt omöjligt. Att sen kolla miltalet med den senaste ägaren i tyskland kan ju faktiskt bringa klarhet i vem det är som fipplat med mätaren. Även om bevisningen är svårså ligger faktiskt bevis bördan hos säljaren både i Sverige och tyskland på att visa den mätarställningen bilen hade vid försäljningen.
Måste kännas hemskt för dig...:( Jag hade nog sparat bilen, lönar sig nog mest då den är i bra skick!

Mvh

/Manray/
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Jag tycker också att du ska ta kontakt med föredätta ägare i Ty och höra vad de har att förtälja.

Ang BMW:s mätar instrument jag ställer mig aningen tveksam till dem, när jag hade min 730 på service förra året sa mekanikern att det var skumt att det visade i datorn på ett ställe att bilen hade gått ca 47000mil, (12200mil nu). När jag köpte den i Tyskland i Kiel närmare bestämt hade den gått 2800mil och var i mycket fint skick och det finns ingen som helst möjlighet till att den är skruvad, alla papper stämmer, skriftligt bevis på mätarställning etc.

Kolla tyska ägare, du kan också kolla om det är några garanti rep utförda på bilen i Ty:-).

Vad gäller miltalet är det inget problem för bilen det är somsagt viktigast att den är i bra skick till synes och maskinellt.
Det är med 99% sannolikhet svensken som importerade bilen hit som har skruvat den.

Behåll bilen! Dom milen på en 97:a ger ju 4400mil/år och sannolikt är det mest landsväg/motorvägsmil. Sådana mil sliter egentligen bara på hjullagren och ger stenskott. Skit i milen om du är nöjd med bilen och om den går bra. Den blir ju inte sämre nu än innan beskedet. Enda nackdelen är ju när du ska sälja den.
li
1.959
liste
535i -89
Är du nöjd med hur bilen ser ut och uppför sig ska du självklart behålla den. Klart att det ekonomiska värdet minskat iom att du fått reda på det verkliga miltalet, men bruksvärdet för dig bör ju vara detsamma.

Personligen skulle jag dock kolla möjligheten att "skruva fram" mätaren till det korrekta miltalet för att undvika missförstånd vid ev. försäljning.

Såvida du inte fått en skriftlig garanti på mätarställningen när du köpte bilen är dina chanser att få tillbaka lite pengar obefintlig.

Skulle personligen inte backa för en bil med 26.500 mil om priset var det rätta och den verkade okej.
So
90
Solly
325ik Cab-87
Tjenis Johansson!
Skit i milen den där bilen klarar många mil till så 26,500 för en 8 är ingenting den är just inkörd.bilarna i tyskland är välskötta de snålar inte med service och kör inte med pirat delar som vi gör så låt inte milen störa dig.
Ha d
Jag skulle ta reda på var/vem som skruvade mätaren, sedan hota med polis.
Hur säger Tysklands lagar o att skruva mätare?
I Sverige är det ett tillåtet bedrägeri om inte säljaren garanterar milen.
Kolla vad BMW har i sitt centralregister ang mil o service mm.
MIn 525 tds har nu gått 33000 tror jag det var, och det är inga problem med den.
Om du skall sälja den så sälj nu!
Ta reda på all historik ring till tyskland o kolla alla servicar sälj den sen med öppna kort, då tror jag du får mest för den.
Ta reda på vad som är vanliga reparationer på långmilare o dra av det på "normalpriset".
Kolla vad lång milare kostar i tyskland lägg på 5000 så har du ett utgångspris.
Detta är mitt råd men jag kan mer om affärer än BMW....

Med ny vattenpump mm... :-)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Gustav,
Jag har en utskrift från LKM:en på min bil och den visar antalet km och antalet miles. På utskriften så förkortas miles med mil.

Alltså står det: 26000 km resp 41600 mil (1 Miles ~ 1.6 km)

Förmodligen är det samma sak som ligger bakom dina konstiga siffror!!

Det är ju förvirrande för oss Svenskar, men mig veterligen så är det endast i Sverige-Norge som vi använder oss av Mil. Annars är det kilometer som gäller förutom US, UK och några till som fortfarande kör med miles.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror mest på Mats teori att bilmeken har blandat ihop km och miles!

Vad står din km-räknare på?
Är du i närheten av 16562,5 mil, så stämmer det med faktor 1,6!

Mvh
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Kan ju då tillägga att 145.000 kilometer (14.500 mil) är 90.118 miles så någon förväxling lär det knappast handla om.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Står ju ganska klart i Johanssons inlägg att "Konstaterad mätarställning: ca 26500 mil" samt "Jo, mätarens ställning + YTTERLIGARE 12000mil !!!!!" 26500-12000 = 14500 nuvarande mätarställning. ;)

Behåll bilen ! En välskött långmilare är inget att oroa sig för. Kan iof. förstå att du är besviken. Men när det värsta har lagt sig så är det nuvarande skicket det som avgör, inte de extra milen i LKM. Se det som en erfarenhet att till nästa BMW äffar att plocka ut servicehistoriken före ett köp.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hur mycket gav du för bilen? Var priset i relation med mätarställningen?
OM du gav 15-20% mindre än normalpriset (för en ärlig bil dvs.) så besannas uttrycket. Man får vad man betalar för!

Men om du betalade ett normalpris, så tycker ja att du skall kontakta polisen.

//Marin
Polisen borde kontaktas i vilket fall som helst, förstår inte vad försäljningspriset har för betydelse?

/Simon
Conny Sonnysson
Polisen borde kontaktas i vilket fall som helst.
Priset spelar roll därför att om priset var skäligt till de riktiga milen så blir det nog svårare att få rätt i fallet.

Ex: Om man köper en 330Ci som har gått 500 mil för 180 tusen och det sedan visar sig att den gått 19000 mil istället. I ett sådant fall så är priset skäligt till de riktiga milen.
Tyvärr så kan inte polisen göra så mycket.
Ärandet skulle sluta med att ett brev från åklagaren dimper ner....
Brott kan ej styrkas !
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Det kommer blir svårt att styrka på att ett brott begåtts... är du andre ägaren? För tänk om han som sålde den inte ens själv visste om det! Jag tycker du ska ge grabben en chans...han som sålde den! snacka med honom och kom överens om något. I annat fall ska du kontakta polisen.
Det kan ju knappt bli lägre prioritering i det hör fallet för polisen men det är ändå värt ett försök. Jag är trött på det här utrycket som har myntats på sidan!

"Man får vad man betalar för!"
Det stämmer ine och kommer aldrig att stämma. alla bilar är inviduella!

Mvh Mohsen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.