AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.514

Är det stor skillnad mellan pirat och original delar?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Skulle köpa en koppling... ringde runt lite och kom fram till att en piratdel till en 525i kostar allt från 1000 kr till 1550 kr medans en original del kostar 1955 kr på förenade bil. Med BMWCS rabbat så hamnar man runt 1700 kr för en Original del.

När jag frågade säljarna om hur deras piratdelar hölls sig kvalitetsmässigt i en jämförelse mot originaldelar så påstod alla utom en att deras piratdelar var minst lika bra som BMW original.
Nu var det bara en som sa "har man en BMW får man ha riktiga grejer i den, jag hade rekommenderat dig att köpa pirat om du hade haft en opel men till BMW ska man ha riktiga grejer".

Nu kommer jag att köpa original koppling, men är ändå nyfiken... Är det ngn som har erfarenheter från hur piratdelar håller sig i en jämförelse mot Originaldelar? Då snackar vi inte nödvändigtvis om kopplingssatser utan rent generellt... det fanns en säljare som sa att hans koppling var från samma produktions linje som original delen men att den såldes under annat namn.

själv har jag hört detta förut men vet inte om det verkligen stämmer.
Det beror väl på vad för piratdel det är frågan om. Kopplingar tex, så är ganska ofta Sachs när man köper pirat, och många biltillverkare använder just Sachs kopplingar, så det är nog bra grejer. Men säkert finns det skräp på piratmarknaden också.

För övrigt så är det nog ingen större skillnad om man har Opel eller BMW, dom har nog båda höga krav på sina orginalgrejer (vad gäller drivlinan i alla fall).
rsarits
Vad gäller koppling så bytte jag på min 518. Piratkopplingen kom visserligen från Sachs den också men det var helt andra godstjocklekar och dimensioner på ingående delar än på originalkopplingen som gav ett mycket mer välbyggt intryck.
Att piratdelen kommer från samma tillverkare är inte särskilt konstigt, att den därför skulle hålla samma kvalite´ är bara dumt att tro.
Styrleder är också en sak jag sett skillnader mellan "original" och pirat på samma sätt.

Jag brukar resonera som så att ju viktigare delen är för bilens funktion och ju svårare den är att byta, desto mer benägen är jag att köpa originaldelar.

Dessutom så är t.ex Mekonomen som regel dyrare än original, i alla fall i Uppsala.

Micke
Jag köpte Bremo bromskivor o belägg till min gamla E36:a på rekomendation från en bekant. Inköpet gjordes på Mekonomen i Linköping. Montering sköttes av en gammal BMW mek och allt funkade klockrent till en början men efter hand dök det upp en skum vibration i ratten vid svag inbromsning från runt 100 Km/h.
Efter hand blev detta sämre till det var helt ohållbart.
Jag åkte till BMW och frågade vad problemet kunde vara. Eftersom bilen skulle servas så erbjöd dom sig att kolla på det där samtidigt. Jag fick besketed att BÅDA skivorna slagit sig och att jag borde reklamera dom. Sagt o gjort, jag åkte till mekonomen som ville att jag skulle montera bort skivorna och beläggen så dom kunde skicka dom på reklammation hos Brembo. Jag fick åka tillbaka till BMW lägga ut ytterligare kulor på att dom monterade originalskivor o belägg. Sen åka tillbaka o lämna in skiten jag köpt. 5 veckor senare lyckdes jag få tillbaka mina tusenlappar från Mekonomen och bilen var återställd.
Jag köper inte nåt "icke-original" till mina bilar igen. ÄVEN om det var otur eftersom jag vet att Brembo lite är något skräp trots allt. Det är ju bara det att man inte tjänar tillräckligt mycket på "icke-original" om det händer såt här skit. Det tog ju timmar av arbete att fixa allt och resor som kostade pengar.
Så var det med det....

KJ
Där ser man.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo det gäller att se och jämnföra när man ska handla delar,
ju äldre en bil blir ju flera olika kvaliter på delar dyker det upp.
Till nyare bilar så är ju antalet tillverkare stark begränsad och är nästan alltid samma som de delar som monteras på fabrik.
Jurid eller Textar tillverkar bromsbelägg både till märkesverkstaden och reservdelsgrossisten att de skulle ha två tillverkningslinor med olika kvaliter är en fördyrande process som inte är lönande och därför slipas orginalloggan bort eller stämplas aldrig dit och packas i en annan kartong.
Därför ar prisbilden också den samma då BMW sänkt sina reserdelspriser till liknade nivåer som reservdelsbutikerna med OEM.Och då kan man lika gärna handla på BMW om man inte har bra rabatter hos nån reservdelsfirma.
BMW tillverkar inga egna reservdelar utan det gör fristående tillverkare och de som är dåliga självsanerar sig själv så småningom.Om inte en viss temabutik kan hålla dom vi liv.
Ett exempel på hur man "tillverkar" piratdelar av "originaldelar"
Länk
Länk
Och hur man får "originaldelar" fast man handlar hos en reservdelsgrossist.
Länk
Det är inte lätt i djungeln och det gäller som sagt att vara uppmärksam på vad man handlar. Är delarna från en kvalitetstillverkare så ska man inte vara orolig för kvaliten, då är garantin för reservdelen lika lång som hos märkesverkstaden.
Tex 2 år eller 2000 mil på en "pirat" vattenpump.

///MVH Hasso
Länk

Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
Kim: Har precis samma problem med mina bromsar som du hade med dina. Brembo skivor från mekonomen. Har man en viss tid att reklamera dom? Jag kommer nog oxå gör det. Köper orginal prylar o sätter dit eller nått o tar sen med Bremboskivorna till mekonomen o snackar vett med dom lite..

mvh Daniel

-------
"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
När du köper Brebo har du för det första stöd från konsumentköplagen som vanligt. Dessutom lämnar Brembo 2 års garanti på sina produkter. Så det bör inte vara några bekymmer för dig.
Vad jag föreslår och som jag gjorde för att styrka problemet var att låta byta till originalskivor och belägg INNAN jag reklamerade mina Brembo grejor. Jag lät då servicechefen på BMW skriva en förklaring till varför skivorna byttes. Att detta berodde på slag i skivan. Det underlättar alltid med ett fackmannamässigt utlåtande vid en reklamation hur rätt man än vet att man har.

MVH

KJ
Kör på brembo skivor med M5:an från mekonomen (var bra mycket billigare där) och de håller då fortfarande bra trots kraftiga inbromsningar från 200+ till typ 0 kmh..

Har alldrig haft något strul vid reklamation.. bytte tilbaka ett par skivor som jag ej behövde efter 3 månader och det var inga problem..

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.