|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
ingen kompression i 4e cylinder...vad att göra? är det farligt att köra med bilen? hade inne den idag på bmw för koll av tändspolar, 4st var döda dom är bytta, sen kollade dom komp, cylinder nr 4 har 0 i komp när dem mäter komp prov...vad kan man göra? vad kan vara fel? | |
| Kolven eller ngt vevlager kan ha gått åt skogen. | |
|
hmm...vevlager??? Vore kul å få reda på hur du tänker...:) Antingen är det en kolvring, kolv,ventil eller topplockspackning som är kass. mvh/ Hassvik. |
|
|
Skulle väl i värsta fall kunna vara en spricka i toppen också. Step on it! |
|
| kan det vara ventilkåpspackningen som är kass? | |
| Nej, den tror jag har ingenting med kompressionen att göra. | |
| ush vad ska jag göra :( | |
|
Hur utfördes kompprovet? Om du trycksätter cylindern kan du relativt enkelt härleda läckan. Sen är det bara att börja riva... En tanke som slog mig. Vad sa dom på BMW verkstaden när dom utförde testen? Har svårt att tänka mig att dom sa: du har ingen komp på fyrans cylinder men tändspolarna är bytta. Vi hörs, hejdå... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
dom sa ska vi riva toppen.....kostnad 2000 för delar, 3000 för arbete.... låter det rimligt? jag har pratat lite mer med han som grejja i min bil ikväll, han sa att han trodde någon avgasventil gått sönder??? |
|
| håller med turbotomte: Kolvring, topppackning, kröktventil eller dylikt | |
|
bilen har aldrig gått varm, det har inte försunnit något kylarvatten, oljan är normal.....så det bör väl inte vara en spricka i toppen? att tempmätare står så exakt är väl ett ganska bra tecken på att toppen är normal? vipparmar kan det vara en sån som farit? läste om det på forumet, men efter som den har 0 i komp kan det väl vara en ventil? bmw har väl svårt för att så hål i kolven, det är väl rätt ovanligt jämfört med turbo bilar? / ledsen :( ps: någon annan som haft dålig komp i en cyl? |
|
|
Jag förutsätter att det är en E36 du har, och då kan det inte vara en vipparm eftersom du inte har vipparmar i din motor! Vad föranledde problemen med motorn? Mvh |
|
|
föranledde? jadu bilen har gått hur bra som helst, förutom dessa ryckningar..... jag förstår inte varför det blev som det blev...var ihelgen den började gå grymt dåligt så därför lämnade jag in den, det hördes att den bara gick på 5 burkar, nu blir det att fixa bilen sen försöka bita ihop och hoppas att den håller, jag som trodde bmw höll bättre...och att den var dyr att laga det fick jag då erfara efter bara 2 månader... dom bytte som sagt tändspolarna igår, alla 6 är hela, jag for och testade bilen gick fortfarande lika dåligt, riktigt dåligt, sådär dåligt som den gick innan jag lämna in den...jag blir inte klok på detta :/ |
|
|
Det kan vara kamaxeln som är slut också. Om inte insugsventilen öppnar alls så kommer det inte in nån luft och då blir det ingen kompression när man mäter. Det borde dock synas om man lyfter på ventilkåpan och ser efter hur ventilerna rör sig när motorn snurrar. |
|
sudden |
Det är väl inte värre än att riva toppen det kommer du inte ifrån i vilket fall.Kan lika gärna vara en bränd ventil som spökar.Har du hål i kolven så får du världens tryck i vevhuset starta bilen ta bort olje locket blåser det som fan där har du säkert hål i en kolv. |
|
Ryker det blått? svart? Ryker det vid kallstart? Ryker det vid full ös? Med ny vattenpump mm... :-) |
|
|
Håller med sudden. Riv toppen och kika. Om kammen är rund så skulle du få ett bra komp. Om du har en avgasventil får du komp i insuget till vevhusventen. Om det är en insug får du ingen eller låg komp beroende på overlap. Tala om vad det var när du har facit i hand. Det kan ju vara neråt men det är mindre troligt. Häll i olja i tändstiftshålet och se om det ger något utslag efter ett kompprov. Om en ring skurit så brukar det bli bättre med olja som tätar. |
|
|
bilen är på en bmw verkstad, dom ska riva toppen imorgon, jag är tyvärr väldigt dålig på meka i bilar så att jag skulle riva toppen skulle aldrig gå, men jag hoppas dom gör ett bra jobb och att toppen inte är skadad |
|
|
Glöm inte att återkomma med orsaken! Hoppas att det löser sig för dig på ett smidigt och inte alltför dyrt sätt. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
nu har dom lyft toppen, en avgasventil på 4e cylinder hade helt typ pajjat, så därför luktade de bränd olja, och den hade ingen komp på 4e cylindern.... sen var ju 4 tändspolar trasiga! billigt att laga, nej inte precis kostade som satan vilket fick mig att inse att jag måste svika bmw :( |
|
|
Dyrt och laga? Spelar nog inte så stor roll vilken bil du än har och låter en verkstad lyfta toppen på den! +renovera Skönt att de löste sig allfall! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.