AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
645

Tändstift och oljor.

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena

Jag har en Z3 M Coupe som snart ska in på insp 2 och tänkte då byta till bra tändstift, motorolja och bromsolja. (Jag vet att frågan om bäst motorolja har debaterats tidigare men då i lite mer allmänt ärende).
Jag är inte ute efter den dyraste oljan eller tändstiften utan den bästa. Bilen kommer att köras sommartid på vanlig väg, med undantag för ett eller kanske två banbesök per år. Jag kommer inte då att ligga och nöta hela dagen utan provar några varv och är sen nöjd. Visst kör jag mina bilar ganska hårt till vardags men ändå med förstånd, varmkör alltid innan man börjar gasa och racear väl kanske inte vid varje trafikljus (men nästan).

Så min fråga är vilka tändstift, motorolja, bromsolja ska jag använda? Får jag kanske bra grejer från BMW eller ska jag köpa bättre???

Hur är den där Motul eller vad den nu heter?? Tror Jakan killarna brukar göra reklam för den.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min rekommendation är att du går helt efter instruktionsboken!

Dvs.
tändstift: NGK PKR7A
Olja: BMW longlifegodkänd helsyntetisk olja. Lämpligt viskocitetsområde 5W50 (10W60 är nog lite "onödigt" om du kör mycket kortsträckor och inte "tok-kör" speciellt ofta!).
Här har du en del att välja mellan: Länk

Du får nog bland de absolut bästa oljorna/stiften från BMW!
(De använder säkert Castrol SLX 0W30 eller TWS 10W60 till din motor om du inte kräver något annat!)

Mvh
Olja kan du ta vad som helst som är godkänt av BMW. Själv kör jag med Motul 300V. Tändstift, däremot är VÄLDIGT viktigt. Ta ENDAST det som står i boken. Inget annat funkar, tro mig.

/Marcus
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tack det var bra information.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.