AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.863

Sidoblinkers med dubbelhäftande tejp och besiktning?

Grusse
Var och besiktigade bilen idag, och fick anmärkning på att jag inte har några sidoblinkers monterade (Jag har klarat mig i flera år utan anmärkning). Så nu undrar jag om dom skulle godkänna att jag monterar ett par sidoblinkers med dubbelhäftande tejp, som jag sedan kan plocka bort efter besiktningen? Eller är det lag på att dom måste vara skruvade i karossen?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Var skall du dra sladden då`?

Grusse
Tänkte sätta blinkersen precis vid kanten på skärmen, så man dra in kabeln bakom skärmen. Inte snyggt, men det ska ändå bort direkt efter :)
Tror faktiskt inte de kan säga något, bara den inte kan lossna så får den nog fästas hur som helst.

Du får skaffa sidobackspeglar med inbyggd blinkers. =)

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Vad är det för årsmodell på bilen du besiktigade !?
Tror att det inte är lag på sidoblinkers på bilar äldre än 88:a !?
Så vida dom inte är importerade efter det förstås.

Men jag ä lite osäker, Jesperad kan säker sprida ljus i frågan.

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Lag på sidoblinkers från 1986 årsmodell.

Snyggaste sidoblinkers på M3 E30 är orginalsidopositionsljus från USA modellen Länk ända problemet är om det "måste" vara e-märkt lampa.

Borde funka med tillfällig blinkers också dom flesta blinkers har snäppfäste så det är bara sladden som kan ställa till problem.

Mvh Stephan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
All belysning på bilen skall vara permanent eller "varaktigt" monterad som det så fint heter. Tidigare accepterades självhäftande körriktningsvisare av olika typer, tejp, kardborre mm. Detta är ganska vanligt förekommande på USA-importerade bilar där körriktningsvisarna bak vanligtvis är röda.
Det är alltså inte tillåtet, men görs det snyggt finns en god chans att det blir godkänt ändå...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

//
87
///M3 E30
BMW M3 E30
Det fungerar alldeles utmärkt!

Glöm bara inte bort att du måste använda ett "E"-märkt glas.

Detta har gjorts på ett par nyimporterade bilar här i "byn", senast en Audi cad. Där satte vi blinkersen framför framdäcken på stötfångaren med dubbelhäftande tape och drog kabeln under eltape till framblinkersen.... :))

Detta är inte den första bilen man har gjort så på.,...

Tror det står "sidoblinkers av provisorisk karaktär" i regbeviset på endel utan dem andra står det inget alls.

"It´s nice to be important but it´s more important to be nice..." - Scooter!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hävdade man tidigare vid en registreringsbesiktning att man faktiskt hade för avsikt att fortsätta ha körriktningsvisare av "provisorisk karaktär" som ett permanent montage sattes detta som en textkod i fält 71. Detta för att det skall föranleda anmärkningar vid nästa kontrollbesiktning eller vid en flygande besiktning när de likförbannat ändå demonterats direkt.
Numera finns inte denna möjlighet (vet att den fortfarande används ändå) utan all belysning SKALL vara permanent monterad enligt reglerna...

Jeppe

Grusse
Är det godkänt att endast ha blinkers på backspeglarna? Alltså istället för på skärmen.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
varför anses inte en fasttejpad blinkers som permanent?
Idag så tejpas flygplan och husfasader ihop. Så med rätt tejp sitter det stadigare än små M3 skruvar. (syftar på de som är 3mm och inte speciella för M3:or från deutchland)
Saxat ur mitt regbevis på capricen 95:a
"Körriktningsvisare bak montering av provisorisk karaktär".
De satt med dubbelhäftande tejp och sladdar dragna utanpå såg inte klokt ut men dock godkänt i en reg-bes 2002-10-17

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Grusse: Ja, om märkningen är korrekt.
Hubbe25: Om körriktningsvisaren är ordentligt limmad eller tejpad på plats och allt ser normalt ut görs ingen notering om det. Det är när det tydligt syns att det inte är tänkt som ett permanent montage noteringen används.

Jeppe

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
OK.
kan tänka mig att kabeldragningen kan vara en orsak till att fatta att de inte skall sitta permanent
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Absolut. Ingen vill ha en fet sportbil i miljonklassen med kablaget tejpat längs karossen...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.