|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på med ett experiment! skulle därför behöva ett kompressor hus med impeller (heter det så?) till en turbo.... nån som har nåt skräp liggandes, rasad turbo tex? | |
|
Skall du bygga en remdriven kompressor? Vilken typ av uppväxling ska du då ha? |
|
|
En remdriven centrifugalkompressor är tanken. Det blir en kuggväxel som växlar upp ca 10ggr, resten växlar jag upp med remmen, som ska växla upp 2 ggr ungefär vilket blir i slutändan ca 20 ggr uppväxling, det bör räcka, kanske det blir för mkt, det återstår att se om jag får tag på kompressorhus. |
|
|
20 * motorns varv 6000 = 120000. Det borde ju gå om man bara får balans på grejerna. Hur har du tänkt lagra, med turbons lagerhus eller med kullager? En turbo från ex. en gammal s**b går ju att köpa på skrot för under 500:- |
|
|
Tanken är att göra en ny impeller axel som även det "sista" drevet sitter på och lagra upp allt med dubbla lager i växelhuset, som kommer sitta monterat istället för turbons lagerhus. Det kommer ju bli en hel del maskinjobb för att bygga växelhuset. Men det är ju helt klart värt ett försök för en centrifugalkompressor ligger på en 20000:- sådär. Är detta nåt som även du gått och funderat på eller? Det blir ju mkt smidigare än turbo, tar mindre plats än en vanlig kompressor. |
|
|
Detta låter mycket intressant. Jag har själv funderat på ett liknanade bygge men har begränsad tillgång till maskiner. Återkom gärna med mer info... Allting tar sin tid... |
|
|
Jag delar gärna med mig av all information om det här bygget. men jag har inte börjat bygga än, måste få tag på ett kompressorhus först... Inga tips om nån som har nåt skräp liggandes? Så man kan sätta igång snart..... |
|
|
Någon bildemontering kanske har något billigt. Kolla Länk Allting tar sin tid... |
|
|
Jo jag har också funderat på att göra detta några ggr. Men är mäst rädd för obalansen. Jag har en kompressorturbin som saknar en skovel och har ett annat böjt, den kan du få ;) Tänkte du fräsa dreven eller har du färdiga? |
|
| Jag har aldrig tänkt tanken ens? Varför krångla och driva nåt med rem när man kan driva det med avgaser och få bättre verkningsgrad. Det här med kompressor är nåt jag aldrig begripit mig på . Det ska vara turbo. | |
|
spretten: Tänkte köpa färdiga drev, obalansen förtränger jag för tillfället. Det blir ett senare problem, nån borde ju kunna balansera den senare. Har fått tag på en rasad SAAB snurra nu, men tack ändå. Bäckis: Det är en rolig utmaning att bygga sin egna kompressor!!! |
|
JBR_ |
nån som har en komplett turbo sats till salu för min bil kanske? Mvh/JBR |
|
hur har de gått me ditt lilla experiment? ///bmw raggarn säger BMW = Bromsklossar Med Wattlänkar |
|
| Har sålt BMW:n så det ligger på is............. | |
|
aha.... fan va tråkigt ///bmw raggarn säger BMW = Bromsklossar Med Wattlänkar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.