|
|
|
|---|---|
ThompaK |
På vilken sida ska man dra lågnivår på en 325a, e36..91b? |
|
Jag har lagt mina i mitten av bilen, och jag inga problem med störningar. Högtalarkablar på båda sidor av bilen, tillsammans med orginal kablage. MVH/Berbel PS. Jag har en cupe' -92:a DS. |
|
ThompaK |
Okej, hur drog du då?=) själv har jag en sedan! Har testat bägge sidorna bara, störde lika IRRITERANDE mycket! |
|
Jag har dragit som Berbel, i mitten under mittkonsollen vidare under mattan, snett underunderbaksätet till vänstersida där drog jag dom genom org genomföringen (enda sätten om man har fällbart baksäte) osv... och inte en antydan till störning. Mvh Peter A |
|
ThompaK |
Har provat dra om nu, i mitten av bilen, men det blir störningar ändå..ett vinande ljud! Hur ska jag få bort det?..blir snart tokiiiig |
|
Har du kvar störningar så kan det vara värt att börja kolla upp dina jordpunkter. Att det är rent från div. skräp som kan ligga och förstöra kontakten mot plåten m.m. Sedan är ju en regel med signalkablar, minst 30cm från en stömkabel (går ju inte överallt, men det där det går bör man sikta på det). Bra kablar kan hjälpa till oxå, även bra anläggning i övrigt. Hjälper inte detta så får du börja med att försöka lokalisera var oljudet kommer in i kablarna och i vilka kablar det är. Ett tips är att testa kablel för kabel på utsidan av bilen t.ex signalkabel från stereon ut geenom dörren och till stegets "orginalplacering". Tystnar det så har du hittat vilken kabel som förstör för dig, och då är bara att försöka hitta en placering som kablen gillar. Kommer nog att ta en del tid, men det kan det vara värt för att slippa störningar, eller hur:) Lycka till med letandet/Berbel |
|
ThompaK |
Jag jordar i batteriets minuspol, dåligt?? |
|
Testa på ett annat ställe. Kan vara det som spökar, menar att bättre och testat och misslyckats, för då vet du. Själv har jag alltid jordat på en ren plåtyta och har aldrig haft problem med jorden i alla fall. Lycka till/Berbel |
|
|
Ganska säkert så har du en jordslinga mellan stegets jord, via lågnivåkablarna och till stereon. Prova och lossa kablarna tillfälligt vid stereon, vinandet försvinner eller hur? Det är (hör och häpna) mycket ovanligt att magnetfält genereras runt likströmskablar i en bil, möjligtvis undantaget kabeln mellan generator och elcentral. I småkablar vid t.ex trösklarna går det sällan större strömmar, den grova kabeln mellan startmotor och batteri jobbar bara vid start och en stund efter vid återladdning av batteriet, sedan går det inte nån större ström där heller. I en kabel som bara har 12V spänning men ingen förbrukare i gång genereras inget fält alls, endast ett statiskt elektriskt fält, och det är som bekant 12V, så det fältet kan vi bortse från och likström dessutom så det blir inget växelfält. Skärmade kablar rår inte på några magnetfält, om eller när sådana förekommer i t.ex en bil, skärmar endast av endast elektriska fält. Vad jag vill ha sagt är att det gärna läggs mycket energi på dyra kablar, till kanske ingen nytta alls, och handlarna vill ju gärna sälja så de kanske inte upplyser om de faktiska förhållandena. I ditt fall så kan säkert en jordavbrottsenhet på lågnivåkabeln eliminera generatorstörningen. Problemet är vanligt och har inte direkt med jordpunkten för steget att göra. Batteriminus är en utmärkt jordpunkt, det är jordströmmar ute i bilens chassi som skapar en liten potentialskillnad mellan steget och stereon, och störningen är ett faktum. Samma förhållanden har man i många andra applikationer, inom industrin, i flygplan, i inspelningsstudios osv. Där används "normala" kablar och oftast balanserade in/utgångar, skärmen är av underordnad betydelse men ledarna är partvinnade. Jordavbrottsenheter eller motsvarande används också, ev. skärm ansluts bara i en enda punkt osv. Tyvärr är balanserade in/utgångar inte så vanligt på billjudsanläggningar, då skulle handlarna få sälja mycket mindre av dyra neonfärgade lågnivåkablar med futuristiska namn..))) FP |
|
ThompaK |
Okej, men jag har provat med ett sånt där störningsskydd, men det DRÄPER effekt=( |
|
Isf är det nåt fel. Med korrekt anpassning skall inte nivån in till steget ändras. Det brukar finnas lite marginal dessutom om steget har nån slags reglering på ingången. FP |
|
|
Köp riktigt avskärmade lågnivå-kablar. Kostar lite xtra men ger inga störningar. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
ThompaK |
Okej, men har haft fyra delningsfilter i bilen, tagit botr två av dem, upplever det som att det mesta av störnignarna är putsväck? |
|
Vinande ljud brukar dock mest bero på dålig jordning. Testa jorda om ordentligt. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
Tror det går att få bort det vinande ljudet med en "jord-isolator" som kopplas direkt på kablen... |
|
|
Visst är det så. Jordavbrottsenhet, jordisolator, galvanisk skiljare osv, samma sak men med flera namn hjälper så gott som alltid. FP |
|
|
Läser ni inte inläggen? Här har ju Folke redan löst alla problem i en lång och utförlig redogörelse,, han är en störningsguru som jag sett svara på samma frågor om och om igen, alltid lika hjälpsam :)) Använd sökfunktionen, det måste finnas massor av trådar om störningar.. Vill du inte ha en galvanisk skiljare i signalvägen så kan du prova att dra en jordkabel från samma ställe till alla enheter i systemet.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.