AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.049

Klonkande drivlina...? E28.

Växellåda och drivaxlar etc. innebär ju alltid ett litet "glapp" mellan motor och asfalt.
Min bil ger emellertid ifrån sig ett klonkande ljud, särskilt tydligt är detta i lägre farter varje gång man släpper gasen.
Klonket hörs givetvis ännu tydligare när man provocerar lite genom att köra som en nybörjare, dvs "pumpar" lätt på gasen så att bilen "skuttar" fram. Det är alltså glappet i drivlinan som klonkar.
Är detta något typiskt BMW-fel som hardyskivan eller silentblocken? Blir det dyrt?
Tacksam för svar :)
Mikael
rsarits
Troligtvis silentblocken. Om du har tur så behöver stora muttern vid blocken dras åt, så var det på min 518.
Det kan ju vara de två mindre bussningarna till bakre bärarmarna eller bussningarna till slutväxeln också men det verkar vara mer ovanligt.

Micke
har fortfarande lite klonk och hopp när jag släpper upp kopplingen efter byte av slutväxel inkl upphängning samt hardyskivan.

Har silentblocken liggandes här hemma har bara inte hunnit byta dem än.........
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
kolla silentblocken genom att lägga i en växel, ställ dig på knä vid bakhjulet, dra bilen framåt/bakåt så ser du om du har någon överdriven rörelse i silentblocken
sm
11
smiliee
320d -02
530xd -10
kolla upphägningen på bakaxelklumpen...d va felet på min 528...byte också silentblocken men d blev ingen skillnad... =P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.