AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.132

Knackar när den når arbetstemp

Hej!

Jag har ett lite märkligt problem med min BMW 528i - 85:a.

När motorn är kall låter den finfint, inget knackande eller rassel. Men när den nått arbetstemp börjar den knacka/ticka ENDAST på tomgång (och när man trycker ner kopplingen så att motorvarvet minskar). Över ~1500rpm hörs inget missljud alls, varken vid gaspådrag eller vid motorbroms. Den spelar ingen roll hur långt jag har kört för så fort den kommer ner tomgångsvarv så börjar det (extra mycket nu när det är så varmt). Ljudet är lite svårt att beskriva men det låter ungefär som när man knackar med nageln på en tom ölburk fast lite grövre (dålig beskrivning). Oljetrycket är bra (2 bar på tomgång), kamaxeln och lyftarna är nya. Kompet är perfekt. spridarna tickar lite. Vad är fel? Vågar jag köra med bilen?

Tacksam för svar

/mvh Kalle
Bör kanske tillägga att ljudet inte ändras när kopplingspedalen trycks ner.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken olja använder du?

Mvh
Mobil 10w/40 delsyntet
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
När bytte du oljan senast?

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
För tre månader sedan.
bilen har varit avställd i kallgarage i två år...
Ta en metallpinne och sätt ena ändan mot örat och andra ändan mot motorn på olika ställen för att lokalisera ljudet.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...KAN vara att ditt ventilspel är lite felaktigt...Brukar ställa mina M30 på 0,25 på både avgas och insug(kall),då "försvinner" ljudet till en viss grad..
Var dock aktsam så du INTE ställer det för tight då finns naturligtvis risk för brända ventiler och/eller säten..

Rekommendationen i "normala fall" är ju 0,30 i spel på kall motor(låt stå över natten).

Mvh Janne.
Hm jaja, jag justerade ventilerna för ett tag sen (ett par veckor sedan) men jag märkte ingen skillnad (0,30 kall motor).
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Som ojay är inne på ljudet måste lokaliseras ,var i motorn låter det illa topp el botten,?
mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tyckte mig "intuitivt" ;) att det måste vara det ljudet som jag brukar ha när ventilspelet justerats lite "slarvigt"....En M30 knackar aldrig ;)))) i bottendelen...Host,host,nu tog jag möjligen i lite väl :))

Mvh Janne.
Gör det någon skada på motorn om den knackar lite på tomgång? Har på gång en 528i som knackar lite säger han. Självklart ska vi åtgärda felet, men...

Det finns bara två bilar. Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
Glapp i kolvbult ?

Billy B-10
Länk
Jag har själv "något" liknande ljud i min gamla 525'a men den bara går o går !!
Så jag kör tills det blir värre eller händer något !!
Och hittills så går den som en klocka förutom det konstiga ljudet.

Jag fick då höra av en bmw kunnig mekare att det lät som en kolvbult , han sa det var "ganska" vanligt så det är bara att köra vidare !

Billy B-10
Länk
Jag tvivlar på att en motor går särskilt länge efter att en kolvbult börjat glappa så det hörs..

Det är säkert en ventillyftare som är otät och skapar knacket.
Jo det kan det ju också vara...
Men det var vad jag fick höra och min 525 gåt i alla fall fortfarande som en klocka.

Billy B-10
Länk
kn
310
knudi
535i -92
skulle jag få diagnos glapp i kolvbult skulle jag inte köra en sekund utan att åtgärda det.

Once a beamer allways a beamer

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har hört att en lite tjockare olja kan hjälpa ibland - pröva TWS 10-60 på mekonomen.

Hoppas du ser det här...
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Det är en enkel grej. Troligt vis är det bara din kedja och kedjespännare som börjar bli till åren.

När motorn blir varmare så blir oljan mera lättflytande, tunnare, vilket gör att det krävs lite högre oljetryck för att spänna kedjan.
När du gasar så ökar trycket och tickandet försvinner.

Det kan också vara någon avs pridarna.. och de hörs bäst när man har kört länge och hårt.. då brukar det ticka fint i M30 motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.