|
|
|
|---|---|
|
Vad är det för fel om den inte är aktiv, är det boxen för EDC som krånglar (den som sitter vid batteriet), omställningen mellan S och P fungerar bra men ger ibland det här meddelandet. Det är en M5 Touring -94. //Sniffer ___________________________ Svenskt E34 M5 Limousine register under uppbyggnad | |
|
Fick upp samma meddelande på min idag, EDC nicht aktiv. Meddelandet kom när jag startade bilen. När jag kom fram till jobbet startade jag bilen igen men då funkade allt som vanligt. Vad kan det vara?? |
|
|
Jag hade Samma fel på min M5:A. Kolla servooljan så det är ordentligt med olja i för EDC´n hör ihop med servon går på samma olja nämligen. När ni fyller på i behållaren så ska det va till gallret i behållaren ni förstår når ni öppnar den. Kan ju va att dämparna läcker lite också. Testa det får ni se om det blir nåt bättre resultat. hej hej |
|
|
EDC:n har inget med styrservooljan att göra! EDC:n är ett system som automatiskt ställer in stötdämparna i tre olika hårdhetsgrader. Det sitter två elektromekaniska ventiler på varje stötdämpare. Dessa styrs av en styrdator som får signaler från hur fort man kör och mycket och fort man styr, hur mycket man bromsar och accelererar samt hur gropig vägen är dels vid framhjulen och dels vidbakhjulen. Systemet är helt elektriskt sånär som att stötdämparna har olja i sig som alla stötdämpare. Denna olja går inte att fylla på! Nivåregleringen bak är däremot hydraulisk. Det är extrakolvar i bakre stötdämpana som fylls med olja under tryck för att "hissa upp" bakändan vid tung last. Denna olja kommer från styrservopumpen och fylls på tex vid läckage i styrservons oljebehållare! Skälet till att bla M5:or har nivåreglering är att bakdäcken vid tung last (=nedjunken bakända) pga sin bredd skulle överbelastas i däckstommens insida. Speciellt vid tung last och hög fart (över 150-180 kph) Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.