|
|
|
|---|---|
|
Tjenna, har sökt lite men inte hittat något konkret direkt. Är min första riktiga säsong med M3 och undrar därför vilket startvarv de flesta ligger på samt vid vilket varvtal man bör skicak i nästa växel. Någon som har någon idé? ----------------- Mvh. Robban Johansson | |
|
Jag misstänker att du ska köra med vanliga gatdäck...eller? Lite svårt och säga vilket startvarv du ska ha eftersom olika däck har olika bra grepp och friction i marken, men du ska ju helst inte spinna mer en någon decimeter. Mitt tipps är att ha ca:3000 i startvarv och ha en skännslig gasfot innan du ger fullt, du får prova dig fram tills du är nöjd! //Martin Länk |
|
|
Ok, får göra detta.... Tack ändå! ----------------- Mvh. Robban Johansson |
|
|
tjena jag brukar starta på 4000 rpm och jag kör på yokahama r032 soft kan höja varvet om banan är riktigt preppad jag växlar vid ca8200rpm hoppas vi ses i sommar ;) m3johan |
|
| ska man dumpa kopplingen eller ska man slira iväg lite på kopplingen om man ska få en riktigt bra start me r-däck?? | |
|
"ska man dumpa kopplingen eller ska man slira iväg lite på kopplingen om man ska få en riktigt bra start me r-däck?? " Svaret torde vara rætt logiskt... Man ska slæppa kopplingen så hårt som møjligt, alltså så hårt som greppet tillåter, før att få bæsta møjliga start och dærmed bæsta tid. Ju bættre grepp ju hårdare kan man ta i och med høgre startvarv. Man kan alltså inte fråga på ett forum och få ett slutgiltigt svar på vilket varv man ska ha eller så, utan det kan bara bli tips i grova drag. Resten får man vackert testa sig fram till sjælv... Det kommer næmligen att kunna skilja sig åt från gång till gång då førutsættningarna aldrig ær exakt lika. Olika asfalt, olika temp m.m. Dr Tinnitus |
|
|
släppa kopplingen så snabbt de går..men inte för snabbt så bilen tappar för mycket varv. Jag hade ca 3000rpm i startvarv...då men ganska dåligt fäste...nu har ja 17" o bättre fäste..ska du testa i götene robban?? MVH: Henrik ///M3 |
|
|
varvtal när man ska växla är väl upp till var o en, jag växlar alltid lite innan 7000rpm. De sista bara sliter ändå....de ja missar tar ja igen i växlingarna:) MVH: Henrik ///M3 |
|
|
vilket e bäst: att undvika hjulspinn eller spinna lite grann ibörjan när man kör iväg? risk för att det spinner när man varvar upp lite... vad har ni för däcktryck? ska testa att börja me 1.6bar imorrn om jag kör på mantorp... |
|
|
det bästa är väl när de bara hackar till lite...sen är de bara att ge fullt....då brukar de bli bra tider...om ja tar ur luften kör jag med liknande... MVH: Henrik ///M3 |
|
Mr M3 |
på min M3a kör vi med 3200varv i starten släpper upp kopplingen med lite slir (spänner upp drivlinan) när man känner att bilen börjar dra så släpper man upp kopplingen och ger på mer gas. växlar på ca 7200.så fort bilen sticker iväg får man va bered att lägga i tvåan väldigt kort etta på m3an :( ska man köra riktigt seriöst ska du ha samma startvarv som du har när du går i mål dvs varvar bilen 6000varv över målinjen så ska du starta på 6000varv. detta gäller ju dock om du kör med ordentliga grejer i drivlinan.gör det på en org bil så kanske det funkar 4-5gånger innan total haveri. |
| börjar mitt startvarv på m3.an vid 2500-3000..får jävulskt bra starter iaf... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.