|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att turbo konvertera min 318i -87:a Men har inte en aning om vad jag ska använda för grejer.. Tänkte mej en effekt på ca 190-200 hästar //Hampus Söderström SouthPower66@hotmail.com | |
|
Sök till att börja med =) ---------------- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
Tim_318i |
En turbo från en nissan 200sx och spridarna från samma bil, ta en IC från en 740 eller saab 9000 (passar rätt i), kompsänka får du nog göra för att komma upp i det laddtrycket du behöver för den effekten, det kan du göra genom att svarva kolvar eller dubbla packningar eller gröpa ur toppen lite. sen får du ju hitta nån som bygger grenrör eller göra det själv ifall du är bra på att svetsa. Det tror jag kan funka iallafall är inte riktigt säker på det med spridarna bara. // Tim |
| Jag skall bänka mitt budgetbygge på fredag.Utan kompsänkning så laddar jag ca.0.8(lite taskig westgate)Ta inte nissan spridare,för att dom är lågohmiga.Saab turbo spridare,int.cooler,backa tändning,adapterplatta+9000 grenrör med turbo,2.5"avgas med en potta längst bak........mycket pulande!!!Meddelar HK+vrid efter bänkning.OBS!!!!grejerna har kostat mig 2600kr,allt är köpt på skrot!Billiga hästar! | |
|
BMWiggen: Jag och polarna har köpt en 318-85 och kommer att göra i princip samma konvertering på den som du har gjort, fast den ska bli cab sen också. Grenröret kommr att sitta orginal kvar med en adapter böj upp till en fläns till turbon! Ska bli kul att se vad du bänkar den till för hk antal... Har du standard Bränsletrycksregulator? /Johan Länk Länk |
|
|
johankihl: Nej,lite spikningar med 2,5bar så jag bytte till en 3,5bars tryckr. tyvärr så vet jag inte var den kommer ifrån,hittade den hemma i röran.Jag hade upp och ner vänd grenrör först med en 180graders böj+en audi turbo.Jag har grejerna kvar,super bra turbo med integrerad w.gate o bypass ventil,800kr så är den din. |
|
|
BMWiggen: Är det 800kr för turbo och grenrör? Hur långt räcker den turbon? Skick? |
|
|
Har redan turbo och allt som behövs. Söker dock en saab 9000ic om du vet någon till salu! /Johan Länk Länk |
|
| johankihl : jag har en 9000 IC som kan säljas för billig slant ! | |
|
maila mig! johankihl@hotmail.com Skriv gärna årsmodell och om den är från en 2,0 eller 2,3. /Johan Länk Länk |
|
Tim_318i |
BMWiggen: vad är det för turbo och hur många hk klarara den ? // Tim |
|
Jo hade tänkt mig ett rent budget bygge, inte för seriöst vill bara åka lite roligare än vad jag gör med mina 105 hästar nu.. ladda 0.8 borde väll räcka då behöver man väll inte kompsänka heller..?? |
|
|
Men behöver man göra nånting med insuget..?? eller byta chip eller nått... kom med allting som måste göras.. tänkte liksom bara hänga på en turbo me IC... eller är det krångligare än så..?? |
|
|
Länk Detta kan kanke vara till hjälp om ni inte redan har läst. |
|
|
Mackan999 och Tim_318i: Turbon är från en Audi/VW-diesel,mycket bra skick nästan obefintligt med glapp,storleken är samma som en TB03.Hur många HK vet ej men 200-250 gissar jag på att den klarar.Grenröret är originalet som det gick att vända på,lite dumt med tanke på stiften eftersom ettan+tvåan kommer man inte till utan att riva grenröret.318-88 och 89 har inte M10 motorn,så jag vet inte hur pass stryktåliga dom är,men det är bara att prova.Super nervös inför bänkningen i morgon,hoppas på minst 150HK,bara den inte ger upp mitt i plågandet!!!!Det hade varit trist efter nästan 400mil sen jag satte på fuskfläkten. |
|
|
BMWiggen: Du har mail. |
|
JBR_ |
nån som har en komplett turbo sats till salu för min bil kanske? Mvh/JBR |
|
BMWiggen: Jag har mail... SouthPower66@hotmail.com |
|
|
SouthPower66: Jag skall ratta ihop hela receptet snart,som ska hamna här i trimnings forumet.Lite tålamod! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.