|
|
|
|---|---|
bmwandreas |
Är det ingen som satt dit ett 3,2 eller 3,0 block på m50 och m52 motorn.Det är ju baserat på samma block. Man lär ju göra om toppen så det passar på det borret som s-50 blocket har. Ingen som gjort detta? MVH Andreas |
|
Hej du! Nu får du förklara dig lite. Jag fattar ingenting, men det låter intresant. (Är det ingen som satt dit ett 3,2 eller 3,0 block på m50 och m52 motorn) Satt dit ett block på en motor???. MVH. /Bonje |
|
|
Tjena. Han menar nog om någon satt dit ett 3.2 block på en 3.0 motor. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
bmwandreas |
Nej nu ska jag förklara lite bättre:) Jag har en m50 2,5 motor,tänkte köpa ett 3,2 eller 3,0 s50 block och plocka ihop med min topp och sprut och allt.Det är ju byggt på samma block.Man kommer ju få göra om toppen lite i förbränningsrummet. Men är det ingen som har gjort det förut? /Andreas |
| Jo. Alpina gör det hela tiden. Deras berömda 3,2 och 3,3 (265 respektive 280hp )motorer som sitter i bla B3an och B10 är i princip ett S52B32 (m3 96-99) block med nya mahle kolvar och en M52B28 (328, 528 o.s.v) topp. Funkar det för dom funkar det nog för dig oxå! | |
bmwandreas |
Jaha så dom gör det! Fan va bra då ska jag fiska fram ett sånt så man får lite mer effekt. Tack ska du ha /Andreas |
|
Asså en 3,2-liters M50? Coolt! Syns det någon skillnad? Tänkte på hur det går att besiktiga. Är det helt likadant? Mot sprängkåpa, remmar osv. Vad behövs göras efteråt? Ommappning? |
|
bmwandreas |
Det kommer se helt exakt lika ut! Du använder m50 svänghjul och svängningsdämpare och remskiva och kamdrev. Men räkna med ommappning med större spridare eventuellt större luftmängdmätare,vet ej hur mkt orig klarar,jag har 100mm. MVH Andreas |
|
MEEEERA..... Det här var ju snuskigt intresant!! Menar ni att M3 3,2/3,0 och M50 2,5 24 ventilarn har samma bottendel men med olika borr/slag? Jag fick för mig att M3 3,2 hade alu block, fel? Så det går att sätta dit en topp från M50 på 3,2:an och det passar med topplocks bultarna. Jag tror jag måste ringa BMW i solna för att få veta mera. :-) Häldre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
| S38B36- och S38B38-block då? Ser de mer ut som M30 eller? | |
bmwandreas |
ja bonje! De är samma block fast de är alu block,men de är även m52motorn,så de är inge problem med topplocksbultar och allt! Men man slipper vanosen. Jag ska köpa ett 3,2block till min turbo 325. Då lär den bli ännu rappare! Fast ja vet ju inte om de går bra att kompsänka s-50kolvarna,ska kolla upp de först. Sen använder man ju bara s-50 topppackning +oringar blocket. Mvh Andreas |
|
Hej igen. Nu ska vi se...... S38B36 och S38B38 är baserade på M30, men är så modifierad att man knappt kan kalla dom släkt. Vidare S50B30 och S52B32 är M-derivat av M50 respektive M52. M50=gjutjärnsblock, M52=aluminiumblock. S50B30=gjutjärnsblock. Nu kommer det intressanta S52B32=GJUTJÄRNSBLOCK! Så nu vet ni, en riktig klump med andra ord den väger tom faktiskt mer (ca 20kg) än S38an och M60an (V8an). Varför M-avdelning valde att behålla gjutjärnsblock var väl tillförlitlighet/hållbathet/slitstyrka. |
|
|
Ahaaa... S52B32= M3 3,2 = gjutjärnsblock...Right!? vad är motorbetäckningen på M3 3,0? Skiljer det någe mellan 2,5 och 2,8 liters topparna, ventilstorlek eller dyligt? M52 är ju ett alublock, sitter det foder i loppen på dom då eller? Vad är bäst att överladda på, gutjärn eller aluminium. (borde vara gutjärn tycker jag) Mycke frågor bli`re..... =) |
|
|
alltid foder i alublock, annars skulle det vara slut inom några minuter :-) /göran |
|
|
Tjena grabbar! Här har ni en guldsida! (tycker jag iaf.) Länk |
|
bmwandreas |
Jasså är det gjutjärnblock!Fan va bra då håller de ju bätre!M52 motorerna är inte så hållbara att överladda,dom brukar spricka vid topplocksbultarna. Undrar var man kan få tag på ett s50b32 block nånstans då? MVH Andreas |
|
Alusil och Nickasil i alu blocken , inga foder... Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
|
bmwandreas: hehehe...du är som alla säger "en drömmare" *ler* du kommer ALDRIG att få något gjort när du alldrig bygger något klart..:) börja med den motorn som du har i..det är ju ändå ditt första turbobygge som du bygger ju! du måste prova dig fram... du "drömmer" om enorma effekter.. prova sakta men säker först.. annars kommer det att gå åt h-vete när man bygger något man inte har kunskap om... sluta drömma o snacka så blir du klar till våren... skulle du inte få ihop din till lunda tills helgen!? hehehe.. inget illa menat nu men kunde inte låta bli längre..:) /NoFear |
|
bmwandreas |
Va menar du? Ja skulle få ihop audin till Lunda,nå mer har ja ej sagt,bmwn till våren. Jag ska ju ha 2,5 motorn i bmwn.men lika bra att leta på ett 3,2block tills nästa vintern,dom lär ju inte växa på träden. Och jag ska inte prova mig fram,det ska vara bra från börjar,ingen ide att stressa,då blir det bara fel och oseriöst. /Andreas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.