|
|
|
|---|---|
|
När jag kopplar in klimatanläggningen så rycker det till lite i motorn????, samt när denna är inkopplad så tycker jag att motorn rycker till lite emellanåt, när jag står still så startar någon fläkt i motorrummet en kort tid sedan så stannar den och åter efter ett tag startar den vid dessa tillfällen så märks en förändring av motorvarvtalet. Jag undrar skall det vara så här?? Skall det märkas på motorn när klimaten är inkopplad??? Tacksam för svar av någon som vet Anders | |
|
Så är min Farsas 518 E34 också! När man kör så märker man att den liksom bromsar till lite ibland och så?! ---------------- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
|
I alla bilar som jag har kört, har man märkt att AC-kompressorn kopplas in! Mvh |
|
Berco |
när kliman är på och jag trycker in kopplingen när jag kör så går motorvarvet när till 500 rpm innan den stabiliserar upp sig på 700 rpm och det gör att det blir vibrationer,lite jobbigt när man ska parkera .... ska in med bilen idag pågrund av detta få se om dom man göra något åt det....återkommer med svar |
|
Till klimatanläggningen hör ju en kompressor, och som vilken kompressor som helst ska den dras runt, i detta fallet av motorn. Eftersom den inte behöver jobba hela tiden kopplas den in och ur, och det är då du/ni känner att den rycker till. Anledningen till att det rycker är helt enkelt att det krävs ett par, tre hk för att dra kompressorn. Helt normalt, uppstår på vilken bil som helst med normala effektresurser (alltså inte på lastbilar då..), och alltså ingenting att lämna in bilen på service för! Bästa tipset är helt enkelt att köra med AC,n avstängd då du/ni parkerar! Då slipper ni störande ryckningar i motorn... Hoppas nån blev lite klokare.. // Björn |
|
Berco |
jepp var på bmw igår och fick svaret att det inte går och göra något åt det, killen där sa att kliman tog 6-7hk och att det var därför den svajade till sådär, man får helt enkelt leva med det... |
Berco |
6-7 hk är ganska mycket om motorn går på tomgång..... |
|
Klart överdriven siffra på effekten. Även när man belastar generatorn med t.ex elbakrutan och helljus samtidigt eller båda stolvärmarna samtidigt kan man märka en liten förändring på motorgången (tomgång alltså). Då snackar vi om kanske 100-200W, långt under en halv hk mao. OM kompressorn skulle dra så mycket som 6-7 hk skulle inte en enkel drivrem räcka till (skall ju även dra fläkt, pump, servo, generator osv). Ett par tre hk eller så skulle jag vilja påstå som max, det är mest startmomentet när kompressorn rycker igång som gör att man märker av det på motorn. FP |
|
|
AC-kompressorn tar ganska mycket effekt, det kompenseras via styrboxen som på tomgång ger motorn mer luft när kompressorn slår till. (tomgångsmotorn reglerar luften). Så det verkar konstigt att jämföra med generatorn som inte har samma system. AC drivs oftast av en egen rem. /// Fredrik |
|
|
Visst visst, men vad är ganska mycket? Inte 6-7 hk iaf, däremot går det åt lite kraft för att rycka igång delarna inne i kompressorn vilket ju sker ganska abrubt, magnetkopplingen är ingen slirkoppling precis. Tomgångshöjning vid viss uttagen generatoreffekt förekommer på en hel del bilar också (osäker på just BMW), liksom när man lägger i R eller D på automatlådan. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det märks en del på motorsvaga bilar. På minfd Volvo 740 B230K 118 hkr, så var det som att "köra in i väggen" om man låg på omkörning och AC kompressorn slog till.Lite olustigt ibland faktiskt.. Stängde faktisk av min AC häromdan och konstaterade att tomgången sjönk med ca 150 varv, ökade när jag petade igång den igen. ///MVH Hasso Länk |
Berco |
jag märker det inte lika mycket nu längre faktiskt,trodde att det var något fel på bilen så det var nog därför man retade sig på det |
|
Sant. Man kan upptäcka både det ena och det andra när man penetrerar och lyssnar efter.. På tal om Volvo och kanske även andra (aut), vid kick-down brukar kompressorns koppling kopplas ur, all kraft till drivhjulen... E39 har ju variabel kompressor som alltid snurrar, vet inte om den regleras ner till lättgång när man kickar ner? Det säljs även en sats (inte helt gratis) för de extrema pöjkarna som kopplar bort laddningen från generatorn när man trycker plattan helt ner, alltid gör det något... FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.