|
|
|
|---|---|
|
Hej, någon som monterat 6,5" i kickpanelerna fram? Isåfall, hur är dom monterade? Jag har monterat med en distansbit i spån, men jag får nog prova något hårdare material än spån eftersom det sitter så dåligt. Dessutom skulle jag ju gärna vilja ha dit plastpanelerna som sitter där orginal. /eFx | |
|
Blir nog inte lätt, jag har ersatt skräpet som satt där med ett 5" kit. Blev mycket bättre än orginal, men jag har fortfarande ingen bas att tala om. Helst skulle man försökt täta alla hål i plåten. Som det ser ut orginal tror jag det kvittar vad man skruvar dit, blir aldrig riktigt bra. Skall du bygga distanser fungerar MDF Board bättre, glöm inte att måla bitarna så de inte kan dra åt sig någon fukt. Då mina högtalare har snygga galler har jag lite funderingar på att göra så här. Fylla hela utrymmet bakom plasten med MDF Board, såga hål i plastpanelerna och montera högtalarna så att de sitter utanför plasten, man kommer alltså att se högtalaren. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
|
Jag funderade också på att sätta MDF på plastpanelerna och borra hål i dem, men kommer plastpanelerna sitta fast? Det känns som dom knappt sitter fast i orginalutförande, iaf inte på passagerarsidan? /eFx |
|
|
Jag tänkte sätta MDF mellan plåten och plastpanelen och sen skruva plastpanelen i MDF'en. Högtalaren fästs med skruv som går rakt genom plasten och in i MDF'en. Har man skruvat dit MDF plattan ordentligt, så kommer det att sitta fast. Så efter att allt är monterat är det enda som synbart skiljer från orginal, att högtalarens galler syns utanpå plastpanelen. Gjorde en liknande lösning i dörrarna på min Honda Civic -88, ljudet blev grymt bra när elementet satt ordentligt fast och det inte fanns chans till sk. aukustisk kortslutning, dvs luften på elementets bak och framsida kommer i kontakt med varandra. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
|
Ah, nu hajjar jag vad du menar och det låter som en bra idé! Men går det utan att borra nya hål i plåten där du vill fästa MDF:en? Om jag ska t.ex. fästa MDF:en i samma hål som 5" högtalarna sitter i, får jag problem eftersom jag i samma veva på samma ställe måste borra så stora hål så att jag kan fästa 6,5" högtalaren.. det ställer till lite problem för mig =/ Förstår du vad jag menar Fredrik? /eFx |
|
|
Jag måste alltså såga sneda kanter för att 6,5" ska få plats, samtidigt som jag har något kvar så jag kan fästa i 5"-hålen, det blir lite tajt lixom. /eFx |
|
|
Nya hål i plåten behövs nog tyvärr. Jag gjorde så i Hondan, sen tog jag genomgående bultar och spände fast mdf'en med mutter och bricka. Stabilt! Som en tandläkare hade uttryckt det. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
|
Råger! Men det känns inte som något större problem att borra lite där.. tack Fredrik! /eFx |
|
|
Varsågod! Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
|
Hej på Er ! Jag har monterat ett par 6,5" Almegor men skapligt resultat. Den djupa basen är lite svår att få. (borde vara bättre då högt. riktpris är hela 4000). Men jag gjorde som ni beskriver, tog en MDF el likn (ej spån) och sågade till som en distansskiva. Dessutom fick jag mha en plåtsåg såga ut hålet för de större högtalarna, vilket blev både jobbigt, svårt och inte särskilt snyggt. Men trots allt syns inte detta när plastpanelen kommer på. Panelerna fick jag även modifera och ta bort skummplast samt distansring för att få en slät baksida som sedan ska skruvas mot MDF:en. För att få det hela helt tätt fick jag använda silikon och silvertejp (!) i hålet (mellan skikten plåt-mdf-panel). Diskanterna sätts med fördel så nära mid:en som möjligt. Jag borrade mha en hålsåg i framkanten på panlen och det vart inte så illa. Lycka till ! |
|
Robsarve |
Amegors 6,5" är gjorda för att sitta i en dörr (volym 40+ liter) antar att du har något mindre utrymme i dina kickar och det är nog vad som ligger bakom den klena basen... Antagligen har di rätt mycket runt 200 Hz, som gör att den bas du har låter lite bumlig/oprecis. Om du köper dämpull och stoppar in ganska mycket bakom högtalarna KAN det bli rätt mycket bättre, fun kar inte det finns det radikalare lösningar. 5,25" klarar sig ofta bättre i små lådor och ger då snyggare bas. |
|
Jag la ner hela (även om det låter som att det går att lösa på ett ganska bra sätt!) eftersom jag nu blir av med dom lånade 6,5":arna. Har köpt ett 5,25" system istället, som får ersätta. /eFx |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.