|
|
|
|---|---|
|
Hepp! Undrar om någon vet vart jag ska vända mej om jag vill ha tag på en s.k fake kat till min E30 -88 Hörde att det visst ska vara okej att besiktiga en E30 -88 med fake kat för dom kollar inte -88 orna .... Någon som vet mer om detta? Todde | |
|
Du måste ha katten på men avgaskraven är dom samma som för en bil utankatt så fejk katt funkar.... Ett sätt att göra är att leta redan på en katt fr¨n skroten och dra ett rakt rör igenom den... |
|
|
blir det ingen effektförlust om man bara monterar väck katten? |
|
|
Effekt förslust lär det knappast bli men däremot blir den segare på låga varv eftersom du sänker motståndet i avgassystemet... |
|
|
Och jag som trodde att dom där extra hästarna som katalysatorn tar skulle komma fram när man skippade katten ... Det snackas om 10-15 hk mer. Då måste man ha en riktig fakekat som är gjord för ändamålet så det blir mer motstånd då eller? Todde |
|
|
En racekat kanske skulle sitta fint .. hur mkt skillnad blir de med en sådan?? |
|
|
Nu börjar det låta något ... :) Finns det? Todde |
|
ant |
Visst finns det. Fråga när om det är värt pengarna. Är din maskin standard i övrigt? Sök mer info angående detta ämne. Har varit uppe otaligt med gånger förut. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Jag "tror" det! Den är lite orolig på tomgång och folk har sagt till mej att det "kan" bero på att den är chippad ... men jag har inte orkat kolla upp det där. Kan ju också vara något annat :) Så dom kostar så mycket då? Todde |
|
ant |
Bilen bör inte gå oroligt pga av ett chip. Däremot kan den bli lite nervös på tomgång av en vassare kam. Är det inte mer gjort än att kammen är bytt så har du nog tyvärr inte någon nämnvärd effekt att hämta på att montera en "race-kat" för priser hos Ferrita kan du kolla med denna lista Länk Sidan 17 ger dig svar. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Om det ger effekt så ger det nog mer med att tömma katten och svetsa ett rör igenom än att montera race kat! Alltså om man har en -88 eller äldre... Kom bara ihåg att katten måste sitta på om den suttit där monterad från fabrik, men den behöver inte funka! 89 och nyare så måste katten även funka... Iofs så har det mesta av detta redan nämnts men ändå! =P Oftast måste man dessutom "optimera" bilen att gå utan katt, via chip eller att bäst av allt mappa om bilen.. |
|
|
Det var ett tag sedan nu, så vi tar det igen... Det är SAMMA funktionskrav på ALLA katalysatorer på bilar som är utrustade med katalysator, oavsett årsmodell! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Okej kanske det är, men 88- och äldre har inte lika hårda avgas krav som -89 och framåt! Låter det bättre?! =) | |
|
Jesperado: Så du menar att min flickväns måste ha katten monterad på sin Suzuki Swift -86 eller vad det nu var för årsmodell |
|
|
Svårt att gå till sidan 17 när det bara finns 15 sidor ... :) Men jag börjar förstå nu att det inte är någon mening att slänga på varken sportluftfilter/öppet luftfilter eller race kat när man inte har trimmat motorn. Som jag förstår saken så följs dessa saker åt.... Todde Tack iaf för visat intresse |
|
|
deejaywasp: Du kanske kommer igenom om besiktningsmännen missar.. men du ska inte komma igenom om du tagit bort katten, dvs. om det sitter katt monterad från fabrik.. men kraven är inte så hårda, så du ska komma igenom med t.ex svetsat rör igenom katten... Får inte synas att det är svetsat på katten.. obs.. |
|
|
Enligt lag ska flickvännens bil ha katten monterad ja. Och påstå att kraven inte är så hårda är felaktigt, det är endast obefintliga kontrollmetoder som gör att det lätt passerar obemärkt vid en kontrollbesiktning om man t.ex. rensat eller dragit ett rör genom katalysatorn. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
ant |
Todde: Du har nog förstått allting rätt. Jag ber om ursäkt för att ha angivit fel sida. Sidan 11 bör ge dig ett bättre svar. Vart jag fick sidan 17 ifrån vet jag inte. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.