|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Jag har hittat en BMW 520i av årsmodell 90, som har gått 22 500 mil. Den är nybesiktad och svensksåld, samt har en servicebok. S o V däck, c-lås, larm, taklucka. Den ser fräsch ut och priset är satt till 30 000:- Nu undrar jag om detta är ett rimligt pris för denna bilen, eller om det är för högt. Jag kan inte så mycket om bilar, så jag är tacksam för all hjälp jag kan få. | |
|
Du får MYCKET bil för pengarna, så något dåligt pris är det inte. Personligen skulle jag dock försöka pruta till runt 25 000:- Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
520 är an ganska trött bil med hög bränsleförbrukning, Jag hade en 88:a med automat, mycket trevlig i högre farter men accelerationssnabb kunde man inte kalla den, Audi 100 med 1,8 motorn kändes pigg i jämförelse. Jag skulle satsat på en 525 istället, motorn är mycket bättre anpassad för vikten, vilket faktiskt bidrar till en lägre(!) förbrukning. Min drog 1,3 blandat med en hel del stadskörning. I övrigt är det en väldigt skön och fin bil. |
|
Shogo |
Har haft min 520 ett tag nu, och visst..den är inge raket, men över 4000rpm drar den iväg bra, och trots mycket småkörningar i stadstrafik så har jag fortfarande inte lyckats få den över 1.1l milen, efter en lite längre tur landade förbrukningen på 0,9. runt 25-30 000 låter rimligt beroende på skicket. |
|
Som sagt det är ingen raket, men en duger, den är inte så slö som man kan tro när man läser många inlägg här på forumet på höga varv drar den på rätt så ordentligt.. som vanligt med Bmw är den ju skön att köra, har fått min att dra ca 0.8 längre körningar, och den drar ca litern blandad! 525 sägs ju och anges ju dra mindre än 520, men 520 har ju i gengäld lägre försäkringspremier etc, skatten är nog samma! |
|
| 30.000:- verkar rimligt för en 520 årsmodell -90. Beroende på utrustning, miltal, servicebok, svensksåld? & skick. | |
|
Tack för alla svar jag fått. Jag ska ta mig en liten funderare. Vem vet, snart så är kanske även jag en stolt BMW ägare. |
|
|
Jag tycker då inte den är värd 30.000kr... är den i bra skick och har bra historik så kanske 25.000kr... men det är min åsikt. Jag skulle föredra en starkare motor. Min kosta 27.000kr, var lite rostig och inte i toppskick men i bra bruksskick och toppen var nyrenoverad. Den drar ca 1.2 (ej så lugn körning) och kostar då iofs ca 1.800kr i skatt och närmare 400kr i månaden för helförsäkring. Så jag väljer hellre en 535:a iaf... men det är min åsikt. |
|
|
Pappa var och tittade på en 520 i -92 (24v) för 20 000kr... bilen hade alu fälgar men i övrigt std utrustad och hade gått 23 000 mil. Jag har en 525 24v -91 som hade gått 19 000 mil när jag köpte den och jag gav nästan 40 000 för min, har svårt att kunna tänka mig att ngn skulle köpa en 520 12v för 30 000 kr. den bilen är värd ~20 000 kr i mina ögon. |
|
|
zeg: hur kan du ha så låg premie? jag har trafik försäkring på min för närvarande (men ska ändra på det) och jag betalar 198 kr/mån för trafik. Folksam tar 1200 kr per månad för hel försäkring och då om jag skriver över bilen på mina föräldrar. Min bil skulle gå på ca 3000 kr per månad för helförsäkring hos Folksam om jag står som ägare. Vilket bolag har du? |
|
|
30k låter högt, för det var väl en sedan? Antar att den inte har AC heller. Tycker att en rimlig nivå borde vara strax över 20k om den är fin = mycket bil för pengarna! /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.