|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det verkar som jag antingen kommer inhandla Michelin Energy XH1 eller Pirelli P6000. De verkar båda vara hyfsade däck och dyrare e fan dumt på en gammel bil som min. Jag kör 195/65R15. Är det nån som vet vilket som är det bästa köpet? Ge mig gärna era erfarenheter! Ciao -Zaphi BeEmDouble Me! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Michelin utan tvekan. P6000 bullrar mera än vinterdäck och är inte prisvärda då de har sågats på blött underlag i tester. Satt nya p6000 205/15 på min BMW, de fick byta ut dom mot vinterdäck istället och de bullrade mindre. Hållbarheten är inte mer än 4000 mil.Kolla in Uniroyal de brukar testa jämnt med Michelin och är prisvärdare. ///MVH Hasso Länk |
|
Kör själv på Pirelli P7000, men har knappt kört 100 mil, så jag har svårt att jämför med Energy som jag kört tusentals mil med tidigare. Dock har Michelin Energy en mjukare (och bättre) gummiblandning än P6000. Många kritiserar Pirelli för kort livslängd, vilket jag alltså inte kan kommentera alls - däremot har de Energy-däck jag kört på haft mycket bra livslängd: en bil jag monterat dessa på gick 4.000 mil utan större slitage! Får du dom för samma pris så tycker jag utan tvekan - som Hasso - att du ska köpa Michelin. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag håller med Hasso. Jag har tillfälligtvis P6000 på tjänste-volvon (205/55-16) och maken till bullrande däck har jag aldrig hört! runt 110 låter de som värsta rallydubben. Jag har fram tills nu trott att det var fel på dem, men om andra har samma upplevelser så är de säkert ljudliga. Michelin funkar bättre, i alla fall enligt min erfarenhet. mvh Johan |
|
Kan bara stämma in i "Kören"! Michelindäcken kommer troligen att hålla betydligt längre än Pirelli-däcken. Som en liten bonus rullar Michelindäcken såpass mycket lättare att du troligen kommer att tjäna in minst halva (kanske hela) beloppet som du köper däcken för då bensinförbrukningen minskar med ca 2-5% under hela däckets livslängd! (i de tester som jag har sett har Pirelli-däcken haft rätt högt rullmotstånd!) Michelindäck brukar nästan aldrig strula med obalans eller orundheter eller liknande! Ett problemfritt däck helt enkelt som dessvärre brukar kosta lite mer.... I ärlighetens namn är väl båda de däcken lite till åren! Det finns "bättre"/modernare däck, men det beror givetvis på vad du får för pris! Själv har jag provat Bridgestone, Michelin, Firestone, Pirelli, Dunlop, Continental och Yokohama. Bäst av dessa har utan tvekan varit Continental och Michelin! Sämst: Firestone Mvh |
|
|
Genom åren har jag kört på Good Year, Michelin, Dunlop, Bridgestone, Continental, Falken och just nu Pirelli P6000. Generllt sett vågar jag säga att hastighetsklassningen gör större skillnad i egenskaper än vilket fabrikat däcket har. Pirelli P6000 är ett höghastighetsdäck med sportiga egenskaper till skillnad från de Michelin Pilot HX jag tidigare hade monterat. Detta gör att väghållningen är bättre med pirellisulorna men renderar i en stötigare gång och aningen högre buller. Hassos kommentarer kring P6000 är inget att reagera över. Dagens vinterdäck med exeptionellt mjuka gummiblandningar och miljödubb med litet utstick går mycket tyst. Betydligt tystare än de flesta sommardäck med hög hastighetsklassning. Mina rekommendationer är att hålla sig till de etablerade märkena samt noga kontrollera vilken typ av märkning däcket har. Vilka egenskaper önskas? Komfort eller bra väghållning? För hög komfort bör inte däck köpas med en märkning högre än V. Önskas vassa vägegenskaper kan med fördel Z- eller W-märkta däck användas. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jäklar då åker jag i kring på stenhårda .bullermattor men mina 300kmh Y klassade däck som går tystare än P6000:))) Jag kan bara konstatera att det var tur att jag provkörde en E39 med annat däcksfabrikat innan, som gick betydligt tystare än de p6000 som satt på min 528. För övrigt så var det min sambo som kom med kommentaren om att det bullrade för mycket först. Åkte samma vägsnitt utanför Skövde för några veckor sedan och då gick bilen tyst. trots bredare och mera tum och mera klass. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för alla svar! Michelin verkar vara det som RULLAR, som man säger! men... Hur har Michelindäcken funkat i tester på torrt resp. vått underlag? Hur klarar de vattenplaning och allra viktigast tycker jag, hur är väghållningen, stabiliteten och komforten?? Är detta ett däck som överlag får bra resultat i tester? Saludos, -Zaphi BeEmDouble Me! |
|
|
Haha nu ringde jag runt och hitta Conti Premium Contact V-däck för 960kr!!! De har kostat minst 1400kr överallt annars. De har fått bäst i minst tre olika tester jag läst.... Så nukör jag på dem istället. Tack ändå! -Zaphi BeEmDouble Me! |
|
Kowalski |
Zaphi: Var hittade du Continental Premium contact däck till det priset? Är det färdigt/balanserat på bilen då? Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
På Däckspecialen i Gbg , Hisingsstationen 031-7797570 De vette fan om de balanserar och grejar men de sätter på alla för en hundring... Balanseras de inte alltid när de sätter på däcken ? -Zaphi BeEmDouble Me! |
|
andha45 |
Hej kolleger, hur har era Premium Contact hållit? Gammal tråd = lite erfarenhet av detta... PH |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.