AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
974

Hur ska jag få av mitt hjul? dämparproblem...

Sh
45
Shi
320IC ´92 (17" M3)
Hej. Jag har ett problem. Min högra stötdämpare är sönder och jag har köpt mej ett par Gula Koni att sätta på istället ,lika bra att byta ut på båda sidorna såklart... Men till problemet. Eftersom dämparen är paj så går det inte heller att lyfta bilen ,däcket stannar kvar i marken och det blir ett utrymme på nästan en meter imellan däcket och skärmkanten. Jag hade tänkt mej att slita av mitt nuvarande däck (18") och sätta på reservdäcket (15") eftersom det är mycket mindre och jag vill inte skada min 18tumare ,för jag ska nämligen köra med bilen ca 2mil till en verkstad där vi ska ta upp bilen på hiss och byta dämparna. Ifall någon har något svar eller kanske någon annan lösning på problemet så är jag mycket tacksamm.

Mvh

Shi
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Kan inte hissa upp bilen pga att dämparen är paj? Visst går det. Förmodar att du ska byta fram...

Mitt tips:

Eftersom det inte är svårt att byta dämpare själv och inga större ingrepp behöver göras, så tycker jag du kan byta dämparen på plats. Be nån hjälpa dig så ni är två st som håller på.

Bara att skruva av 18" och köra igång. Tar max 1h.

/Edvard
BMW CS # 4503
Sh
45
Shi
320IC ´92 (17" M3)
Det är höger bak som är sönder. Jag försökte hissa upp den och det gick inte ,altså däcket följde inte med upp det blev bara ett jävligt stort mellanrum imellan däcket o skärmkanten... Jag och min kompis ska göra det själv men bilen står väldigt dåligt parkerad så vi tänkte göra det på kompisens arbetsplats istället....

Shi
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjena.

Oki, bak. Då är det ännu lättare.. =)

Ta en domkraft och lyft upp bilen. Lyfter du tillräckligt högt så följer däcket med upp.

Men ta först av däcken så du slipper belastningen.

/Edvard
BMW CS # 4503
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Om du hissar upp bilen höger bak och ställer in en pallbock och därefter tar domkraften och lyfter enbart länkarmen(vid hjullagerhuset)så att hjulet lyfter från marken så borde det gå, testa det!

Mvh Micke t/
328-96
520-92(till salu!)
B6 3,5-89
Sh
45
Shi
320IC ´92 (17" M3)
Min domkraft lyfte inte tillräckligt högt tyvärr. Men jag testar det senaste förslaget och lyfter i länkarmen... Tack ska ni ha!

Mvh

Shi
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjena.

Lägg en planka mellan domkraften o bilen så får du upp den lite mer.

/Edvard
BMW CS # 4503
Sh
45
Shi
320IC ´92 (17" M3)
Ska klura lite imorgon när jag kommer hem.... Underbart att det finns hjälpsamma människor :-)

Shi
powsgli
Se till att inte vinkla ner drivaxeln för mycket. Det kan tydligen bli skador på inre knuten. Har ingen egen erfarenhet av det själv men i alla handböcker varnas för detta. Kan vara bra att vara försiktig.
Sh
45
Shi
320IC ´92 (17" M3)
Löste det idag på ett ännu enklare sätt =) kompisen hade en domkraft som lyfte väldigt högt så jag behövde inte göra något specialingrepp... Tack för hjälpen nu har jag iallafall lärt mej nåt

MVH

Shi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.