AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.288

Automat lådan "slår" i växlarna, varför?

To
63
TomasF
635 csi -86
Jag har em 750ia -92 med 4-stegad låda, den växlar det första steget väldigt hårt, även dom andra ganska hårt.
Vet nån vad som kan vara felet?
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Har du haft bilen länge? För ifall den har varit renoverad så är det många som göra så att de växlar hårt för att spara på lådan. Det sliter mer på lådan när den växlar mjukt, även om det är så det ska vara.
Bara en idé.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Lådan på min 750i är renoverad för ca 1000 mil sedan, och den växlar ganska hårt också tycker jag, i synnerhet kan den tveka innan lådan är genomvarm. Vet ej om det skall vara så.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Ju mindre den behöver slira desto längre håller den, därför är det många som fixar så att de växlar hårt när de renoveras. Bl.a "Per i Tomarp" som är känd automatlåde-renoverare.
Många jänkare växlar ganska hårt om de varit renoverade.
Nu skrev jag i stort sett samma sak som i förra inlägget, men jag ville utveckla det lite.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Byt olja och filter, byt sedan olja ett par gånger till. Då har du teoretiskt bytt all olja en gång. Då ska du se att den växlar mjukare.
Vem vill ha en automat som växlar hårt? Nej inte...
Automater håller ca 20000 mil om man kör med "normal slirning"
Skulle jag renovera en skulle jag anse det värt att under kommande 20000 milen få åka mjukt.

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
To
63
TomasF
635 csi -86
Tack för er hjälp.
Ni skriver att det sliter mindre på lådan om den växlar hårt.
Ok men allt annat då? Drivaxlar bussningar osv..osv.
Det sliter ju ngt fruktansvärt på dom!!
Tomas>> Helt riktigt. Att lådan skall växla hårt tycker jag är struntprat. Vem sjutton konstruerar, eller vill åka i en sådan bil.
Nej byt olja & filter så händer det grejer med de flersta bilarna.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Lådan kanske inte skall växla precis hårt, men iaf distinkt och inte slira, då håller den säkert bättre, det är det som Magnus menar.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
svardska
¨Min växlar alltid hårt mellan 1án och 2án, likadant före och efter renovering.
Massor av oljebyten och filterbyte har inte hjälpt heller, fast dom andra växlingarna blev mjukare efter oljebyte.
Undrar om det inte har med elektroniken att göra!?
To
63
TomasF
635 csi -86
Jag måste tillägga en sak.
Min bil är enligt papper chippad, har hört att växellådor kan börja bete sig skumt efter det.
Ska byta olja o filter i helgen, hör av mig med kommentarer!!
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
När jag köpte min 750-89 så växlade den ganska brutalt mellan 1:an och 2:an. Bytte olja 3gånger och filter 1 gång. Det blev en markant förbättring men inte helt hundra.

Felix
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
tobbz: "Automater håller ca 20000 mil om man kör med "normal slirning""

Stämmer nog inte riktigt. En automatlåda håller oftast bra mycket längre än vad bilen gör och framförallt dubbelt så länge som en manuell låda. Det som sliter på en automatlåda är folk som inte kan låta bli att sitta å rycka i spaken mellan växellägena och folk som inte kan vänta på att bilen står helt still innan dom skiftar mellan D och R eller tvärtom.

/Jesper
J.Bredd: Vad är poängen? Om det du säger stämmer så ändrar det ju inte vad jag sagt. Folk "misshandlar" automatlådan och med det så renoveras de kring 20000 mil. Jag har inte angivit någon anledning kring VARFÖR de renoveras i medel kring det miltalet utan bara ATT de gör det.
Har jobbat som säljare på 2 olika auktoriserade bilfirmor och ett medel uppskattar jag till 20000 mil när forlk lämnat in sina havererade lådor.

Tror säkert de håller de dubbla med "rätt" körning och rätt servic.

Men i den här frågan handlade det om knepiga uttalanden om att renoverade lådor skall växla hårdare för att hålla längre. Korkat!
Då kanske vi båda kan vara övverrens om att så inte är fallet i alla fall?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.