|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, En polare till mig har skaffat en E30 som jag idag fick äran att hjälpa till och starta på grund av att han hade glömt stänga av ljuset. Inte för att jag har något emot att träffa honom men det kanske är onödigt att jag åker förbi varje gång han behöver åka någonstans, därför jag undrar om det finns någon som vet i fall det går att sätta in ett relä eller dylikt för halvljusautomatik? Alternativt är det väl att sätta in en varnare för att ljuset är på, men jag tycker det vore bättre om det kunde startas och stängas av automatiskt. /Martin If everybody knows, it's only cos it shows. | |
|
Det stängs väl av automatiskt på alla? Alla sålda i sverige iaf. Förutom om man har parkeringsljuset på. |
|
|
Tack för ditt snabba svar! Mycket möjligt att det är så för svensksålda bilar, men den här är importerad.... Men det borde betyda att det finns goda utsikter för eftermonterad halvljusautomatik? /Martin If everybody knows, it's only cos it shows. |
|
|
Visste inte att den var importerad, så jag fiskade lite;) Jo det borde finnas goda utsikter för det. Borde vara ganska lätt att se om du hittar en annan E30 att jämföra med, för att se vad som behövs. |
|
johan.bergstrom |
Är det någon annan som har lite mer konkreta förslag? Kan man köpa något litet relä eller liknande som löser detta irriterande problem? Tack! /Johan |
| bara att koppla om strömmen från ljusknappen till tändningslåset, då har du halvljus så fort du vrider på nyckeln. Har jag på min volvo. | |
| Japp det är original på svenska E30. Bara att kika på en sån och plocka lite delar =) | |
|
Det ska finnas en kontakt vid kopplingspedalen som man tar loss och sätter i den lösa kontakten som också finns, då får man halvljus automatik. |
|
|
hmm.. nu skojar du väll ändå eller? |
|
|
Det hade ju varit bra om det hade varit så lätt att fixa halvljusautomatik. Men jag tror nog som deejaywasp... Jag vill också ha halvljusautomatik nämligen. www.e30klubben.com - E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
Nej på min svensksålda 318is finns den valmöjligheten! och jag skulle inte tro att dom har ett annat elsystem på dom svenska jämfört med dom tyska! |
|
|
iofs så har jag lite löas kontakter som hänger och dinglar under ratten.. Hur fungerar era importerade.... När jag har bilen igång och läges givaren fullt utdragen så lyser halvljus men och jag sedan stänger av tändnigen så lyser bara parkering??? är era lika dana... |
|
|
Kolla med detta företaget: Länk Jag köpte till en fd E36a 328i det funkade kanon! Mvh Tobbe |
|
|
ok... Men det gör inte länken :( |
|
|
Den funkade när jag la in den, kolla igen om en stund, dom håller säkert på att administrera sidan eller nått...... ///Tobbe |
|
|
hmm.. |
|
johan.bergstrom |
Hm, länken verkar som sagt inte vilja fungera! =( |
|
Någon som har något elschema över hur man skall koppla? Har för övrigt inte set en ända E30 med halvljusautomatik. Annars kan man väl också lagga en ljudsignal. ____ En bil skall ha minst 6 burkar Länk |
|
|
Någon som har något elschema över hur man skall koppla? Har för övrigt inte set en ända E30 med halvljusautomatik. Annars kan man väl också lagga en ljudsignal. ____ En bil skall ha minst 6 burkar Länk |
|
johan.bergstrom |
Jag har sett att Biltema har ett relä som varnar om man glömmer att stänga av lyset när man stänger av tändningen. Vet någon hur man monterar en sådan? /Johan |
|
Jag har kopplat in Biltemas ljusvarnare tills dess jag hittar en permanent lösning med halvljusautomatik (BMW hade ingen och Mekonomens gillade jag inte). Inkopplingen är busenkel. Relät har två sladdar. Den ena kopplar du till halvljuset (bra) eller parkeringsljuset (inte så bra). Den andra till en förbukare som får ström i tändningsläge 1. Ström i bägge tåtar = inget pip. Ström i ljuståten men inte i den andra = pip. Det borde vara möjligt att även dra sladdar 'tvärtom' så att den piper även när man glömt sätta på ljuset. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.