AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
598

Automatlådans beteende 750 e38

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hej..

Jag får som för mig att det tar aaningen för lång tid innan Driven hoppar i. Exempelvis går det snabbare att få i backen...
Kan det vara den omtalade plastkulan som börjat spöka?
I övrigt växlar den dock mycket fint, förutom i ett läge;
Vid kickdown från 5an till 3an, då "smäller" den i 3an ganska så hårt. Får nästan för mig att lådan ska göra en snabb mellanväxling till 4an innan 3an slutligen åker i, men att detta inte sker. Har hört att det kan bero på olika ventiler och silar som kan vara lite igentäppt. Det fungerar dock helt perfekt när man "steppar" ner snabbt med steptronicen... skummt va!? Någon som känner igen symptomen?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Komplettering till ovan..

Olja + huvudfilter i lådan är bytt på BMW verkstad nyligt.

Ytterligare en grej som jag inte är van vid från andra bilmärken (volvo) med automat är att den drar av på gasen kanske aningen mycket vid vissa växlingar. Märks mest på lägra växlar tror jag...
Förtar en del komfort tycker jag, men det kanske ska vara så?
Ma
21
Mattias.A
525IA Touring -92
325I -92
MB Sl-320 -97
Är det gjort några tidigare oljebyten i lådan, isådant fall kolla upp ifall dom har hällt i rätt olja i lådan, för om det är fel olja så kan den börja spöka, jag har hört att tom bmw själva har hällt i fel olja, så det behöver inte vara plastkulorna men om jag skulle byta till riktig olja dvs bmw org för två tusen spänn för ca tio liter så skulle jag nog byta plastkulorna på en gång.

ps bmw olja ska vara brun om det är tex dexron aut olja så är den oftast röd
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Det är nog inte gjort något tidigare oljebyte, vad jag vet.
Oljan som var i var inte röd, alltså var det den speciella "evighetsoljan". BMW verkstaden rekommenderade absolut att man skulle byta ändå, vilket verkar vara vettigt.

Jag tror iofs inte att något är fel, förutom det här med att den smäller in 3an vid kickdown från 5an. Man är nog lite extra "känslig" när man har nyköpt bilen.

Du säger att jag skulle ha bytt plastkulorna vid oljebytet... Hade man inte behövt ta isär lådan då? På dig låter det nästan som om man fixar det lätt som en plätt...?
Ma
21
Mattias.A
525IA Touring -92
325I -92
MB Sl-320 -97
Titta in här! så kan du själv avgöra om det är svårt eller inte.Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Tackar! Har inte lagt märke till den guiden..

Såg mycket väl beskrivet ut, och därmed enkelt att utföra!
Då är det nog inte så svårt att blåsa rent ventilhuset heller, och då ska man nog bli av med insmällningen av 3an från 5an.

Men jag kommer nog att köra vidare å se om det rensar till sig automagiskt nu när det är fräsch olja och så.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Tror inte heller det är problem med plastkulorna förresten, för den beter ju sig lååångt ifrån beskrivningen som finns på det felet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.