AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
738

Fläkten till AC i fronten?

storken25
Har nu märkt att den inte startar när jag har Ac på.
Den fungerar väl så att när trycket blir för stort i Ac:n så hoppar fläkten igång??

Alltså så borde den hoppa på om jag har bilen parkerad och motorn i gång, eller är det inte tillräcligt varm ute än så den inte behövs??

Har någon något tips?
Axel
Har även att göra med ute temperatur och kylvätske temp,så vänta tills motorn är varm och utetempen är uppe.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Paap Reeder
Hej!
Antingen sitter felet i AC- anläggningen eller så sitter det i att fläkten "pajat ihop" p g a dess utsatta läge.

Börja med att testa fläkten genom att med stillastående motor men med tändningen på "bygla" kontakterna på tempgivaren för fläkten på kylaren.
Vet inte var den excakt sitte rpå Din bil men det är en tvåpolig liten mässingsgrunka som sitter i gaveln på kylaren.
Dess uppgift är att koppla till jord om kylvattentempen blir för hög.

Går fläkten igång då då är den OK och Du får söka vidare.
(Såg att fläkten gick på 3800:- på BMW - inte bra. Går dock i regel att fixa till varvid man kommer upp i en hög timpenning)

MVH /// Paap R
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
Du kan ju oxå börja med att känna efter om den går att dra runt för hand. Den brukar ha en förmåga att kärva ihop efter att ha suttit en vinter i utsatt läge.

Vet inte hur det är på E39:an, men på min E34:a sitter ett trepoligt kontaktstycke på ramen som fläkten är fäst i. Där kommer brun jord och två stycken andra kablar. (hel- och halvfart). Halvfarten går via ett motstånd som oxå sitter fäst i fläktramen.

Har du lika på din så kan du ju dra isär kontaktstycket och prova om du har spänning där, alternativt mata in spänning direkt för att testa fläkten. Testa båda farterna för att utesluta motståndet.
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Jag tycker min fläkt går för jämnan, ska den det när ac-n går? Är det jag som kör för hårt eller är det ett omvänt fel jämfört med ovan tro?
storken25
¨Dodger:

Den går lätt att dra runt för hand.
Skall kolla om den funkar med direkt ström..
nd
80
nderz
530iT -01
börj med att kolla säkringen, sitter i vänstra boxen i motorrummet.
mins ej exakt vilket nummer det var men det ska vara en 30A säkring.
Annars kan det vara motståndet som sitter bakom grillen, det är åxå ett vanligt fel.

storken25
nderz:
Jag har ingen säkringsbox under huven.....har i hanndsfacket tror jag?
Vet någon om det sitter säkringar någon annnastans på en E39:a?
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Det sitter några säkringar vid batteriet i bagageutrymet också. Jag har för mig att det bara är huvudsäkringar, men du kan ju alltid se efter.

Magnus
Min kondensorfläkt verkar också ha pajat, den står och "hackar" men snurrar inte runt.

Fläkten skall tydligen alltid vara igång när kompressorn är på, annars blir det för högt tryck i AC:n. Risken är att kylmedlet då går ut via övertrycksventilen, det verkar vara orsaken till att min AC är tom.

Fläkten verkar vara känslig, bara ett år sedan den bytes på min bil, 528-00, och nu är det dags igen (6000:- för fläkt, arbete och AC fyllning)

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Säkringar finns i boxen under kupéfiltret på högersidan. Öppnas med insexnyckel, innehåller förutom en del säkringar reläer, motorstyrning mm. Är nog inte avsett för bilägaren att gå in i, säkringar till de mera "alldagliga" prylarna sitter i handskfacket och bak vid batteriet. Huvudsäkringar modell större finns också bak vid batteriet samt under matta och isolering framför passagerarstolen, väl dolda!

FP
storken25
Tackar Folke!
Skall kollas imorgn!
storken25
Folke:

Kollade idag där du sa, men hittade ingen säkring, bara reläer och motorstyrning.
Hittade en säkringshållare men den var tom på alla 5 platser??

MVH
OK.
Fläkten startar ju inte direkt när AC:n slår till, men ganska snart (vid stillastående) så börjar den snurra, först sakta sen ökande.
Vet inte om den är steglöst styrd eller har ett par steg, men på min bil har jag hört/sett olika hastigheter.
Det finns gott om sensorer i klimatanläggningen, inner och yttertemperatur, temp. på förångaren i innerfläktens kylpaket, hög och lågtryckvakt för gasen osv. Ett helt reglersystem, och kondensorfäkten styrs av detta, via en effektenhet (rätt kraftig elmotor). Svårt att felsöka på detta utan kopplingsschema.
Känner du att det kommer nån kyla ur anläggningen? Om det läckt ut gas så ser lågtrycksvakten till att kompressorn (och fläkten) inte går igång, kan ju vara det felet också.

FP
storken25
Hej igen Folke!

Ja, jag får ut kyla ut ur den. Mén om det är så mycket som det ska vara vet jag ej pga att det ej har varit så varmt.
Jag märker klar skillnad när jag har den på resp av!

MVH
Os
114
Oskar Ekelund
523iA Touring -99 (E39)
320i -85 (E30)
Min fläkt lade av....byte på verkstad gick på ca 3000kr. Vanligt fel på E39?

Oskar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.