AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.980

Jag har fått bakhjulsstyrning...

ma
55
mattemawi
525 TDSa Touring -98
KCR-Box Mmmmmm......
Har fått på sommardäcken förra veckan men det känns som om jag fått "bakhjulsstyrning"!? Bilen går som den själv vill när man kör över minsta ojämnhet, höger/vänster svansning med en vibrationsringning som dör ut ganska snabbt.......Dax för nya silentblock eller något annat?!

hur byte man dessa silentsblock på en e39 98:a? Har kollat runt lite..verkar som man behöver specialverktyg......Någon som utfört detta och kan bidra med lite instr.

mawi med friitöösen
Hur breda däck har du ?

Billy B-10
Länk
ma
55
mattemawi
525 TDSa Touring -98
KCR-Box Mmmmmm......
Sprillans nya Me-lin 225/55 Pilot.....på originalfälg. Hur så?

mawi med friitöösen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Vilka fälgar använder du? Inpressningsdjup (ET/IS)?

Kanske dags för en hjulinställning!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ma
55
mattemawi
525 TDSa Touring -98
KCR-Box Mmmmmm......
frittösen har gått 13000 mil...och har original "Spoke Styling 33" fälgar.

Skall tilläga att det slår ganska hårt man kör över ojämnheter...

Hjulinställning!? tyder det inte på att något är slitet och behöver bytas....än att justera?

mawi med friitöösen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det originalstötdämparna på bilen?
I såfall kan det kanske vara dags att byta dem! Slitna dämpare brukar kunna resultera i spårkänslighet.

Felaktig hjulinställning kan också göra att bilen blir nervös och spårig.

Om det är BMW originalfälgar är inpressningen rätt, annars kan för liten inpressning ge nervösa egenskaper.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ma
55
mattemawi
525 TDSa Touring -98
KCR-Box Mmmmmm......
Hmmm.....skall kolla inställningarna i veckan. Jap det är original
dämpare utan auto nivårglering. Hur kolla man stötdämparna... gunga på bilen har jag redan gjort....Känns ok! Vad mer att gjöra?

Vad slitter mest då man kör med släp? Stötdämpare eller silentblocken?

mawi med friitöösen
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Min bil gör exakt samma sak som din. Även om det nu är helt skilda modeller.

När ja körde på vinterdäcken kände jag ingenting av nervositeten (195-65-15) men när jag satte på sommardäcken (225-50-16) så kom fenomenet med en bakvagn med eget liv och man får sitta å styra emot rätt mycket.

Mina silentblock är totalt färdiga + att dämparna bak har gjort sitt. Detta verkar resultera för min del i detta problem.

//John

B M W - Do I need to say more!
Le
169
Leffe75
Audi A4 2,0 TFSI Quattro avant -09
Då ni pratar om "silent block", menar ni då bakvagnsbussningarna?? Dessa är ju ett känt fel på åtminstone E34 (vet ej på E39)
Kompisen har samma fenomen på sin E34, Vet att bakvagnsbussningarna är rätt billiga att inhandla men lämnar du in för byte blir det ganska dyrt e bakaxeln måste lossas på:(

Leffe
Le
169
Leffe75
Audi A4 2,0 TFSI Quattro avant -09
Kan väl tillägga att han ej vet vad som är felet på sin E34, Tips önskas!!

Leffe
Förmodligen silentblocken,för precis så va min E36:a innan ja bytte dem,de lät även när man körde över ojämnheter...men de kan även vara fjäderbenslagringen!!!
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Ja inte vet ja om det är så dyrt å lämna in för byte av bakvagnsbussningarna. På Englunds i Luleå (BMW-handlaren) så var jag in å frågade igår och dom skulle ha 1900 spänn för byte + delar och bussningarna går på ca 600kr om ja inte har helt fel. Att byta dom är tydligen ingen lek iallafall så ja lämnar gladeligen över 1200 bagis i handen på bmw om ja slipper göra det.

//John

B M W - Do I need to say more!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.