AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
644

oljeretur M42

Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
har lite problem med hur jag ska lösa oljereruren från turbon...
hade tänkt att borra och gänga 1/2tums men när jag borrat ett litet hål såg jag att blocket inte är mer än ca: 4mm tjockt.....
är inte mycket att gänga i med andra ord.....
vad är alternativen???
går det att svetsa/hårdlödda i blocket??
tips mottages gärna...

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
ant
Det borde väl räcka med det gods som finns i blockväggen? Det ska väl inte drar med något hiskeligt moment. Tillsammans med någon form av låsningspasta, kanske från Loctite eller liknande borde det funka fint???

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
lite tveksammt...
tror det blir 3/8 rör gänga.... invändig diameter ca:10mm
eller det är för klent??

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
matte22k
tänk på att motorn lutar... borrar du ett hål rakt in i blocket kommer oljan få en uppförs backe.

svetsa är nog det ända sättet, problemet är att det är ganska så svårt att få svetsen att festa, man bör värma upp ytan där man ska svetsa..

Gjutjärnsblock? Har du motorn urplockad? Går alldeles utmärkt att svetsa i gjutjärn, men det kräver en del kunskap..... Synd att du har borrat i blocket, går ju annars utmärkt att dra returen till tråget. Jag plockade loss tråget, borrade ett rätt stort hål, svarvade en Alu-svetsnippel och svetsade på den, skruvade sen en rostfri adapter i tråget med 18 mm innerhål. Du bör nog ha lite större än 10 mm, iaf 14-15 mm innerhål i returen. Jag har bilder om du vill att jag ska maila. Mvh Kimmo.
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
motorn är urplockad och det är gjutjärnsblock....
vill inte ha returen i tråget p.g.a oljenivån....
har blivit avskräckt att svetsa p.g.a risken att det spricker...

nu är iaf. returen på plats och oljans sista 15mm väg in i blocket ligger inner dia. på ca: 10mm.... bara att hålla tummarna=)

matte22k:
även om det är en lite uppförbacke rinner ju oljan in av trycket ovanifrån (undanttaget är ju den lilla volymen som ligger i "svackan")

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.