|
|
|
|---|---|
|
Jaha, då vara bilens glansdagar kanske slut. Var ute på en långtur i helgen och efter sisådär 230 mil så dog bilen längs E4an i Härnösand. Lämnade in bilen på BMW i Sundsvall. Dem sa att dem åtgärdat felet med att byta ngt slags laddnings relä. Men idag dog bilen igen. 1) Kan man kräva tillbaks arbetskostnaden på det arbete dem ?gjorde? 2) Vad är felet på min bil? Batteriet laddar som det ska, alla lampor lyser, mätare pekar rätt. 3) Kan det vara bränslepumpfilter/relä?Byta själv?Tändstift. Efter att bilen stått ngn dag så startar den men efter 2-3min så hostar den och sedan dör... Uppskattar all hjälp jag kan få.. | |
|
BMW i Sundsvall har gjort ett dåligt jobb. Din beskrivning tyder på att motorn inte får bränsle. Det borde vara lätt att hitta felet om det går att starta motorn. Antingen får motorn inget eller för litet bränsle, eller också saknas gnista på stiften. En normal verkstad hittar raskt vilken typ av fel det är. Tyvärr är det dåligt ställt när det gäller felsökning på många håll. Exempel från förra veckan: Jag har inte testutrustning för nyare Mercor. Check Engine-lampan lyser på kundbil. Jag ringer Mercedesverkstaden på Regeringsgatan( i Stockholm ) och frågar om dom kan koppla upp sin dator och ta fram eventuella felkoder. Jodå, inget problem. Det tar ett par minuter, sedan får jag beskedet att luftmängdmätaren är trasig och måste bytas. 5500 skulle det kosta, och dom hade delen på lager. Jag ville då se utskriften med felkoder, men det fick jag inte. Eftersom jag vet litet om bilar, frågade jag om det inte var så att fel på luftmängdmätaren gjorde att bilen gick dåligt. Jag vet ju att fel på luftmängdmätaren får styrboxen att inta limp home-läge, vilket omedelbart märks i form av lägre effekt. Så var det inte, enligt verkmästaren. 863 kronor kostade denna felsökning. Jag åkte direkt till Bilprovningen. Avgasvärdena var perfekta. Tillbaka på verkstaden( min ) tog jag fram oscilloscopet och konstaterade att luftmängdmätaren fungerade felfritt. Något var ju i alla fall fel, och det visade sig efter litet letande att tanklocket inte satt korrekt, vilket satte tankavluftningen via kanistern ur funktion och tände check engine-lampan. Jag skruvade dit tanklocket och nu fungerar det som det ska. Bilägaren sparade 5500 kronor. MVH |
|
|
Tänkte helt enkelt åka tillbaks och kräva tillbaks arbetspengarna och köpa tändstift för dem och prova det först, funkar inte det så får jag kanske kolla upp hur det e med bränslepumpen. Jag tycker ju också att det borde vara ngt med bränsle tillförsel. Jag fick hjälp att starta bilen på en bensin mack med med kablar, då startade den, men dör efter 2-3min.........Hoppas det bara är stiften... Harry2:tack för svaret. "Osten låg som en Rembrandt längs mållinjen" Länk |
|
|
Tyvärr så låter det som bränslepumpen,har råkat ut för exakt samma som du och det var pumpen.. hjorten |
|
|
hjorten: vad kan en bränslepump kosta? Kan man byta en sådan själv? Har i och för sej en polare som kan meka. "Osten låg som en Rembrandt längs mållinjen" Länk |
|
| Det var regulatorn i generatorn som var felet. Det sög ut all ström ur batteriet..... Plus att dem bytte AC rem och genarator rem. 2000kr, men nu funkar ju bilen i alla fall....Tack ändå för alla svar.....Bilen fixades på Njurunda Service.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.