|
|
|
|---|---|
|
Min bil är fortfarande ett mysterie. En tid har den gått dåligt när den är kall och precis efter start har den knappt orkat hålla uppe tomgången. Den har också fått för sig att motorbromsa "helt" (ekonomimätarn går till noll) när man släppt gasen en aning. Man ser ut som man är ute och övningskör eller så =) Nu har det förvärrats, med en ständigt rullande tomgång. Jag gjorde en diagnos på bilen och den klagade på gasspjällspotentiometern vilken jag bytte. Dock utan resultat. Någon som har några ideer? Motorn går bra under belastning men så fort man kommer till ett rödljus eller så och frikopplar så trillar tomgången ner till att knappt gå runt (den har stannat vid några tillfällen). Bilen är såklart en 325i E36 // Joakim ---- Länk | |
| Det låter ju som om motorstyrningen tror att spjället är fast fasten det inte är det, dvs trottelpotentiometern. Fick du dit den nya rätt? Är du säker på att inte kontakterna glappar? Kolla kabeln också så att den inte har några skador. | |
|
Det verkar inte vara några problem med potten. Däremot har jag testat vidare idag och kommit fram till att luftmängdsmätaren är huvudmisstänkt. Motorn går klart mycket bättre med den bortkopplad. Skall se om jag kan ordna en annan att testa med. // Joakim ---- Länk |
|
|
Aha. Återkom gärna med resultat! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.