|
|
|
|---|---|
| Någon som vet om laservarnare eller laserstörare fungerar och vars man kan köpa dem? | |
|
Om jag har förstått rätt så är en laservarnare helt värdelös, ty den varnar ju när lasern träffar bilen, och då är det redan försent. En laserstörare däremot vet jag att det finns många av som fungerar. Teknikens värld hade ett test i nr 15 -98. Där "vann" en störare vid namn "Lasertech 2000". Efterföljaren till "Lasertech 2000" heter "Lasertech 2002" och är avsevärt bättre. Jag tror priset ligger runt 3000-4000:-. Lasertech säljs av bl.a Vanadis Car & Design i S-holm, telefon: 08-333012. Info taget ur Teknikens värld. |
|
kamber |
va händer om ja blir tagen med det... va e straffet?? /Bujachaka.... |
|
När teknikens värld genomfördse testet (juli -98) så var det olagligt att ha en laservarnare, men att ha en laserstörare var inte olagligt. Det var inte olagligt att vara sig köpa, sölja eller inehava en laserstörare då. Polisen hade dock ansökt om en lag mot dem. Dom trodde att den skulle vara olaglig innom ett år i den artikeln. Detta om inget annat EU-land satte sig på tvär, t.ex. Tyskland. Men antagligen så är den olaglig nu. Vad gäller laservarnaren så är det böter och förlust av varnaren som gäller... Antagligen så är det samma straff för störaren. |
|
| Jag fick min av BMW. Den hade suttit monterad på en E36 M3 Limo och eftersom BMW är seriösa handlare kan de inte sälja olagliga gods... så jag fick dem gratis! :o) | |
|
Gunneriusson: Du lite rätt att när man redan har träffats så är det kört. Jag har dock för mig att de mäter mer än en gång vid en kontroll. Men ligger du ett antal hundra meter bakom en bil som just mäts så kommer varnaren att reagera på "laser spillet" från den mätningen. Från Trafik Juristen (Länk detta fall: Straffet för innehav av laserstörare, laservarnare och radarvarnare har varierat i olika delar av landet. Några har fått dagsböter på åtskilliga tusentalas kronor medan andra klarat sig undan med en dryg tusenlapp i böter. Ett färskt rättsfall från Svea hovrätt är ett tydligt exempel på hur olika samma förseelse kan bedömas av olika instanser. Kent Öhrlund från Uppsala kände i likhet med många andra inte till att ett förbud mot laserstörare hade införts. Månaden efter det att förbudet infördes ingrep polisen mot Kent och beslagtog hans störare. En anmälan upprättades. Efter några månader kom ett inbetalningskort från åklagaren. Kent fick en smärre chock när han såg bötesbeloppet: 4.800 kr! Han skrev till åklagaren och vädjade om en lindrigare bedömning - dock utan resultat. Kent åtalades och i en mycket summarisk dom bestämde även Uppsala tingsrätt att Kent skulle straffas med 4.800 kr i böter. Kent kontaktade mig och jag överklagade domen till Svea hovrätt. Redan efter några veckor kom ett föreläggande från hovrätten där vi informerades om att hovrätten övervägde att avgöra målet utan huvudförhandling. Med föreläggandet bifogades åklagarens inställning till överklagandet. Åklagaren delade nu vår uppfattning att bötesstraffet borde sänkas till 1.200 kr. Fyra (!) dagar senare meddelade hovrätten prövningstillstånd och ändrade tingsrättens dom genom att sänka bötesstraffet till en fjärdedel, det vill säga 1.200 kr. Dessutom beslutade hovrätten att Kent skulle få ersättning för alla sina kostnader för mitt arbete i målet. En vanlig fråga rörande laserstörare är om man förutom böter också kan få körkortet återkallat till följd av innehavet. Svaret är att innehav av laserstörare inte påverkar körkortsinnehavet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.