AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
444

Lådan på E30

Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Tycker min e lite "seg" eller vad man ska säga. Tex om man drar på lite på 1:an eller tvåan och ska lägga i nästa växel så går den inte att lägga i förens om en halv sekund ca. Hur är era lådor?

----------------
Kör också båge! www.sporthoj.com
Pa
100
Pakkanen
325i -88 Royalblå
Ungefär sådär var min låda innan jag bytte till lite tunnare olja. Nu klickar den (när den inte är svinkall) lätt genom växlarna.
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Ok, vad bytte du till för olja??

----------------
Pa
100
Pakkanen
325i -88 Royalblå
Oj, jag kommer inte riktigt ihåg vilken det var. Det var en röd Castrol som en mek som grejjat mycket med E30 rekommenderade. Kan ha varit TQ Dextron III, men jag är inte helt 100% på det. Jag kan fråga imorrn om jag inte glömmer bort det.
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Tack! Vore skitchysst!
Ni andra som kör E30, hur upplever ni era lådor?

----------------
Visa användare
130
Eber
325i -87
Nisse: Jag upplever samma som dig. Om man ger full pelle på ettan så får man rycka ganska bra för att få i tvåan direkt, annars så känns lådan ok, om än lite sladdrig (ska fixas vad det lider).

Vore kul om man kunde få lådan att gå lite enklare, när jag ligger o kör i stan en längre tid så blir lådan successivt mer lättväxlad, tillslut glider den som genom grädde (trodde nästan att den pajjat första gången :) då är det fint att köra!
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Jo så är ju min med...fast jag trycker inte utan väntar tills den går i =) Lite jobbigt...Fler?

----------------
sudden
har en 325 ix gått ca 21000 mil den växelådan funkar kanon även om man våldsväxla.Även i vintras när det var typ -30 så var den lättväxlad

//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Hade samma problem förut på min 325a. Efter jag bytt olja. Bytte efter en rekommendation från bmwmek. En 90-olja som skulle vara bra. Men den blev sämre. Då fick jag tips av en på BMWs reservdelsdisk att byta till Castrol TQ Dexron III. Nu går den som en dröm. Låter lite mer men vädigt smidig och lättjobbad.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min har gått 27000 mil och känns bra. Dock kan den kännas lite småseg ibland och kännas lite "oexakt" när man lägger i 3:an speciellt. Men ju varmare oljan blir i lådan desto bättre känns den.

Köppen
Min låda känns väldigt dålig.
Ibland när jag ska iväg o försöker lägga i ettan så går det knappt. Jag tycker mig märka att bilen rullar lite när jag tvingar i växeln. Sen när tvåan ska i så måste jag rulla ganska sakta... ju fortare det går desto svårare att få i, det känns som ett mjukt motstånd, som nån gummimassa.
Det känns som två "hack", och det har hänt att dreven i lådan har tuggat på varandra(som det välkända "volvo-skronket") när jag kommit till andra "hacket".

Utifrån vad jag läst på forumet, som är min primära kunskapskälla, så kan det vara synkringarna... dvs. dyrt.
Problemet förvärras avsevärt när det är kallt! När jag kört ett tag så försvinner problemet mer och mer...
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Min låda var ganska bra innan jag gjorde min Inspektion II vid 16900mil för några veckor sedan. Den är väl lite seg ibörjan med ny olja tänkte jag, men det är fortfarande inte lika lätt att få i växlarna som det var innan Insp II. Men när man kört ett bra tag och om det är varm ute så är det som att växla i smör :)

www.e30klubben.com - E30 körmaskinen nr.1
Pa
100
Pakkanen
325i -88 Royalblå
Det var som jag hade för mig Castrol TQ Dexron III. Lycka till, hoppas att det hjälper!
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Har tjackat 2 liter Redline MTL, så får vi se hur det blir. Blir jag inte nöjd så testar jag med TQD =)

----------------
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Nu har jag bytt till Redlines MTL olja....hände inte ett skit! =( 315 spänn bort i tok....Den gamla oljan va som ny också...röd och fin.
suck! Får väl testa Castrol TQ Dexron III då...är det lika bra för lådan med TQD?

----------------
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.