AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.552

placering och värde på tempgivare 525 -94

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Skulle mäta tempgivaren på en väns 525a 94a.
Hittade två styck givare som såg ut som tempgivare under insuget brevid oljefilterbehållaren.
Ngn som vet vilken av dessa som e kylvattentempgivaren? Den som sitter närmast filtret eller den som sitter närmast coupen?

Ngn som mätt givarna i en bmw innan? De är väl så man skall mäta ohm mellan stiften? Vissa givare skall man mäta från ena stiftet till jord. Testade båda metoder och fick inget värde alls på ngn av metoderna. Dvs avbrott i dem.

Men jag gissar att en av dem är givaren och en är ngn till/från givare.
Så vilken e tempgivaren som skall ha varierande ohmvärde fårhållande till kylvattentempen och den skall väl mätas mellan de två stiften i kontakten?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hmm. Du har nog hittat både temgivaren för kylarvätska och kanske tempgivaren för insugningsluften? Jag ska titta hur det ser ut på M50 motorn, men du givaren ska bestå av 2 stift. Ställ en multimeter på att mäta i kOhm och ta minus till det ena stiftet och plus till det andra stiftet och du bör få ett värde (om motorn är vid ca 20 grader) på ca 2,5 kOhm. Mät också vid varm motor och se om värdet ändras. Jag återkommer med en lista på rätt värden från Bentleys.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
hmm insugstempgivaren e det e. den sitter uppe på insuget brevid spjällhuset mot coupen.

de två jag hittat e 2st som sitter med kanske 5 cm mellanrum in i toppen. båda har tvåpoliga kontakter. mätte båda så som du beskriver och fick inget ohm värde alls. dvs där e avrott i motståndet i den.

men jag gillade ej att båda var avbrott. Hur kan då tempgivaren i bilen fungera? Trodde den skulle gå på samma givare som för motorstyrningen men den kanske har en annan den går på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.