AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.109

höger sidospegel/spegelglaset

magkai
Hej!

Mitt namn är Magnus Kaiser.
På min E34 så har höger sidospegel/spegelglaset
hela tiden "fladdrat" sedan jag köpte den begagnad
för drygt 5 år sedan. På BMW så sa de att jag var
tvungen att byta ut hela Sidospegel satsen och
att det inte var möjligt att laga den själv!

Jag tänkte höra om det är någon som vet hur
man om möjligt kan öppna/ta sig in i sidospegel
satsen och försöka laga felet själv, utan att
behöva förstöra hela sidospegeln och då ändå
bli tvungen att köpa en ny sidospegelsats!

Med hopp om ett fungerande svar!

Med bästa hälsningar,

Magnus Kaiser - " from right in the dotcom"
Bi
129
Bimmerante
525 Touring-92
2002-75
På undersidan av spegelhuset finns det ett litet hål där du kan med hjälp av en mejsel peta en vit plastring åt sidan som låser glaset. Det funkar!
magkai
Hej Bimmerante!
Tack för din info!
Jag har precis justerat min profil och lagt till uppgiften på vilken modell som jag äger. Min modell innehar den "nya" typen av backspegel med "glipan/luftmellanrummet/lufslussen" mellan backspegeln och karossen, inte samma typ som på den tidigare modellen där det inte finns någon "glipa/luftmellanrum/luftsluss" mellan backspegel och kaross. Jag har titta på undersidan av spegelhuset men tyvärr ej funnit något litet hål där man med hjälp av en mejsel ska kunna peta en vit plastring! Kanske har du något ytterligare tips, eller kanske finns det någon annan som vet?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Du behöver inte byta hela spegelsatsen. Förmodligen så har motorn som håller fast spegeln gått sönder i något fäste. Du måste byta motorn och eventuellt också glaset. Om du är försiktig så kan du få loss spegelglaset ändå. Gör så här: Ställ spegeln (elektrisk såklart) så långt upp det går så att du får en glipa nedtill på spegeln. Ta en smal spårmejsel och tryck den vita plastkransen åt sidan (tror det är åt vänster) så ska den lossna. Inspektera sedan motor och spegel för att se vilka delar du behöver köpa.
magkai
Hej per_j82!
Tack för den informationen! Jag ska prova detta och se om jag lyckas! Jag återkommer med besked!
magkai
Hej igen!
Nu har jag lyckats åtgärda hela problemet. Stort tack för hjälpen! På min E34, 540iA-93, så följde jag "per_j82":s tips. Spegeln satt fastlimmad i en svart plastsats, som på sin baksida har 4 st "clips" fästen. Det fungerade alla tiders med att ställa spegeln så långt upp som möjligt. Sedan var det bara att försöka lossa den svarta plastsatsen från den vita plastkransen med hjälp av en skruvmejsel. Drivmotorn var helt OK, likaså den vita platskransen, som fungerar som styrmekanism för spegelsatsen. Däremot så satt spegeln väldigt löst förankrad i plastsatsen. En mycket tunn dubbelsidig "klistertape" som dessvärre hade släppt på båda ställena. Jag särade på Spegelglaset och den svarta plastsatsen och tog bort gammalt lim med hjälp av nagellacks borttagningsmedel. Därefter använde jag Superlim för att limma samman spegelglaset och den svarta plastsatsen. Slutligen monterade jag tillbaka ovanstående spegelpaket och testade resultatet! Mycket lyckat! Stort tack hjälpen! Denna webbsida är suverän! Stor hjälp och stöd för mig som BMW ägare, då jag känner mig delvist blåst av BMW Sverige! Trist men sant!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Vad bra att det löste sig! Jag fick tyvärr köpa både spegelglas och motor, för bilen min vart vandaliserad i STHLM. Det var någon som hade så roligt att han måsta slå sönder spegeln. 600:- gick kalaset på. :-(
magkai
För jä..a trist att höra, tack ändå för infot!
B.H. Magnus
600 :- för en ny backspegel? eller bara glaset?

En ny backspegel till M5:an kostar 2400:- (utan lack)

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Bara glaset + motorn. Fästena på motorn vart spräckt utav smällen som vandalerna gjorde. Däremot själva "spegelhöljet", dvs den lackade delen var hel. Så den behövde jag inte byta. Jag ringde till en skrot också, men de sålde bara hela speglar med glas + motor + det lackade höljet komplett. De plockade ej isär några speglar sa dem. De skulle ha 900:- för en komplett spegel, dock i ljusgrått, jag har ju diamantsvart.
hur får jag dit backspegelglaset på högra spegeln. Mina elspeglar funkar tyvärr inte, men jag måste ju ha glaset. hur sätter jag dit det på lättaste sätt. Bmw skulle ha 280 för ett nytt glas, dom tog 500 för glaset + montering.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad är det före bil - vilket utförande av backspeglar?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
va på Bmw idag och köpte en backspegel, till högra sidan.
tog upp den gamla och visade va det var för ngn, jag har inte eluppvärmda.

när jag kom hem och skulle jag ta bort plastringen från den gamla och sätta dit på den nya. men när jag v'äl fått bort den från den gamla och ska sätta dit den på den nya så passar den inte. det är inte alls samma 2system2 som den ska sitta på, den gamla har ju spår man sätter iden och vrider så låser den, men den nya hade typ "fästen" som stack ut. inte alls likadan som de gamla...????? vad göra??
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du har uppenbarligen fått fel spegelglas - åk och byt!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.