AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.680

Tändstiften kärvar!

Skulle kika på stiften på min 320 -93 idag, men ville inte ta lös dom eftersom dom satt något så jäkligt...

Naturligtvis är man tvungen att ta i lite för att få lös dom, men därefter bör det ju gå lätt. I mitt fall kärvar dom hela tiden, och jag ville inte fortsätta ta lös dom eftersom jag misstänker att man kan sabba gängan...

Någon som haft liknande problem eller erfarenhet?

Är inte sugen på att sabba dom gängorna...

mvh
Björn
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det där är en otäck känsla som drabbar en ibland, man ska ALLTID smörja tändstiftsgängorna med kopparfett vid montering.
Just för att slippa ifrån sådana bekymmer. sånt här har drabbat även mig genom åren, men med lite tur och försiktigt lirkande så har det funkat när väl man tog mod till sig att fortsätta dra fast det gick tungt.Har du provat med motorn tvärkall och det kärvar prova att köra den ljummen och prova igen är det lika illa kör den varm och prova igen. Ta det lungt och fint så kanske det funkar.
Vad har man annars att välja på, stifetn måste ju bort tiilsut i allafall. Det finns instatsgängor att montera men då måste man förvissa sig om att alla spån mm kommer bort och det är inte så lätt alla gånger.

///MVH Hasso
Länk

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Riktigt otrevligt när det händer man blir nästan kallsvettig,men som sagt va dom måste ju bort förr eller senare.Ps blås gärna ren tändstiftsbrunnarna innan demontering.
mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
\\\M 325i ZENDER///
tips till alla andra kopparpasta e ett måste;)

///lila ljus\\\
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Om man läser tändstiftsfabrikanternas kataloger så finner man att ingen rekommenderar att på något vis fetta in gängorna på tändstiftet. Vad jag vet så gör ingen motorfabrikant det heller.
Motorfabrikanterna och tändstiftfabrikanterna anger moment för åtdragning av tändstift. Detta förutsätter rena gängor.
Jag kan föreställa mig att stiftets värmeavledande funktion påverkas negativt om man smörjer in gängorna med fett.
Det händer ibland att jag får in en bil där stiften är nästan omöjliga att få bort. En gång på 30 år har jag fått med gängorna ut, men det gick ju att ordna med Helicoil.
Min erfarenhet är att hemmapularna drar åt stiften för hårt, och att verkstäder drar åt för löst, det senare på grund av att mekanikern sätter an stiften med mutterdragare för att spara tid.
Ett bra sätt att få stiften att fastna är att sätta i nya stift i en varm motor. Ett annat är att olja in gängan på stiftet. Oljan koksar sedan och stiftet blir nästan omöjligt att få bort.
MVH
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
I 30 år har jag alltid penslat på en liten klick kopparpasta på stiften innan jag satt dit dom. Jag har aldrig haft problem med det heller!

Men när jag kom in till BMW med min M5 -95 och hade gjort likadant så fick jag bannor. Enligt den mekanikern (som är erkänt duktig) skall man aldrig, aldrig lägga på något på gägorna! Enligt honom därför att dels dras stiften åt för hårt med föreskrivet moment (han drar alltid dit stiften med momentnyckel. Det gör inte jag!) och dels riskerar stiften att brännas fast.

Han är som sagt mycket duktig men jag sätter dit min lilla klick kopparpasta ändå på mina gamla BMW-bilar (3.0S och 636Csi)eftersom det gått bra i 30 år hittills.

Per L
Jo
70
Johan F
325iX -89
Jag och min far lyckades dra av ett tändstift i höstas, i och för sig har bilen stått i 20 år, men det kan nog vara klokt att vara lite försiktig.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Rekomendationer om kopparfett eller ej må man tvista om men jag har gjort i allatider men bara på aluminiumtoppar. för mig har det varit en bara positivt då ingen haft problem mad att byta stift när kopparfett används. Sedan är det känsla som gäller när man drar år stiftet. Som Harry säger så dras det ofta för hårt och jag "gråter"nästan de gånger jag sett verkstäder där mutterdragare används.Del för risken att sneddra gängorna vilket jag vet händer då och då när mutterdragare används eller så "skär" gängorna vid för snabb idragning och då blir det bland annat problem som ovanstående har. Har haft bilar på service där stiften gått att "skruva ur för hand" men bilen har faktiskt inte gått dåligt för det.

///MVH Hasso
Länk

Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Din mekaniker har helt rätt, Per. Jag åkte ner till verkstaden och läste på litet. Bosch, NGK och Beru skriver i fetstil att man inte får olja eller fetta in gängorna. Som skäl anges just att det blir fel åtdragningsmoment och att värmeavledningen blir sämre. 25% av den värme som skall ledas bort från förbränningrummet avleds via tändstiftet. Ett inoljat stift kommer att arbeta vid en högre temperatur än fabrikanten har avsett. Vill man nödvändigtvis fetta in gängorna bör man välja ett kallare stift, dock osäkert hur kallt.
Så vitt jag förstår finns det ingen anledning att fetta in gängorna. Jag har alltid lätt fått loss alla stift jag dragit fast, utan fett på gängorna.
MVH
Ok, bara att ta mod till sig då... kul med era åsikter :)

Hoppas gängorna sitter kvar bara, hehe...

// Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.