AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
740

Vilket Sportfilter till en BMW 328i ?

Neostar
Ska köpa ett Sportluftfitler till min 328i men vet inte alls vilket jag ska sattsa på, har faktiskt inte så mycket erfarenhet av filter till bilar så all hjälp uppskattas.

Det jag vill få ut utav att montera ett Sportfilter är i första hand LJUDET och eventuellt några hästkrafter.

Är det svårt att montera ett sportfilter?
Vilket är bäst?
Var kan man köpa dessa till det bästa pris??

Tacksam för snabba svar!!

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag skulle rekomendera dig att låta bli att köpa ett så kallat sportluftfilter då de släpper genom mer skit till motorn. Extra hästkrafter bör du inte räkna med.

Men om du trots detta bestämt dig, och suktar efter ett råare insugsljud, har jag hört att Green Cottons koniska filter skall vara bland de bättre på marknaden. Dessa finner du bland annat på Länk

Det är INTE svårt att montera ett sportluftfilter.

Använd "sök inlägg" för mer info.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Neostar
nofx16:

Tack för det svaret :)
Men jag har även hört talas om Öppet sportfilter osv...
Vilket ger det BÄSTA ljudet?
Är Green cotton det bästa för motorn och även ljudet?
Det finns ju även K&N, JR osv... finns väl massor!!

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Först och främst ska vi reda ut begreppen :)

Det finns två sorters "sportluftfilter":

Insatsfilter: Detta filter är bara en ersättning av det vanliga luftfiltret, som du lägger i luftboxen. Jag har aldrig riktigt förstått vad fördelen med ett sådant filter ska vara. Om jag inte fått fel för mig så ökar inte insugsljudet när du lägger in ett insatsfilter.

Koniska(öppna) filter: Du monterar bort luftboxen och ersätter den med ett rör till det koniska filtret. Ger råare insugsljud och sämre prestanda om du inte avskärmar ordentligt.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Tjenare Neostar,

jag kör själv 328i och har testat både insatsfilter (Green cotton)som man sätter i original filter box och dessutom så har jag testat ett Bmc F1 filter (öppet luftfilter) och det är ingen tvekan om vilket som ger bäst ljud.

Detta Bmc filter påverkar inte heller luftströmmen på ett negativt sätt som det kan göra ibland och som skulle medför att luftmängdmätaren har helt fel så att blandningen blir tokig.

Detta öppna ger bilen helt rätt insugs ljud och jag är helnöjd med det....

Men som sagt så är smaken som baken och detta är helt och hållet min åsikt och jag trivs bra med det.

Maila mig om du undrar något mera...

Mvh Fidde766
An
55
Andreas328
328IC-95:a M3-optik
Hallå fidde du har inte art.nr och var du har köpt ditt BMC filter nånstans :-)

Länk
Visa användare
187
bergas
320i -94
Nån som har några fina bilder på hur en _bra_ avskärmning ska se ut?..
Ska köpa ett JR filter själv och installera (och inte glömma att ta bort minus kabeln) sen vore det väll bra om man kunde bocka till lite plåt oxo så den inte tappar nå effekt..

+++++++ brg +++++++
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Andreas328:

Jag kör även jag med BMC F1 Power filter köpt av Christer på Länk ljudet är oslagbart och tar du ett järnrör istället för gummislang så får du rätt hög resonans också ;)

/Mvh Göran
cdabox
Andreas328: SAM Bilmode i götet har BMC filter...
Jag har haft det dubbelkonsika filtret som de har och det var sjysst, sen bytte jg upp mig =)..

O jag tror inte ett dugg på mer skit i motorn, lämna in bilen till Hamann eller vilken annnan tuning firma som helst så kommer du få tillbaka den med ett öppet filter.....men det har debatterats så mycket om detta så jag släpper det här =)

In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra
DONNIE.B
Läget Neostar!!! läste om ditt inlägg,vilket märke på sportfiltret spelar inte så stor roll,vill du ha ett grymt insugsljud så ska du ha ett alu-rör som är 45grader o 15-20 cm lång mellan anslutningen o filtret.Har tidigare skrivit om det här för nån vecka sen,om insugsljud har själv själv detta på min 320-93 med JR-filter låter verkligen grymt, alu-röret kan du köpa på MICRO för 398kr låter kanske mycket men jag ringde runt o hörde me plåtslagare,vvs-killar och mekanisk verkstad och alla ville ha runt tusen spänn för att tillverka en.Kom ihåg NEOstar att det måste va ett böjd rör ej rakt ,för att få det grymma ljudet.Personligen skulle jag aldrig byta mitt sport filter mot ett sportavgassystem,som kostar mycket mer och bullrar hela tiden, med ett sportavgassystem kan du aldrig få dett grymma ljudet du är ute efter.
Mvh Donnie.B.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.