AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.426

Lägsta bensin förbrukning vilken bil?

Sida 1 av 2
Hej!

Funderar eventuellt på att byta upp mig till en 740iA men är osäker pga bensinförbrukningen. Jag kör rätt mycket och lilla motorn passar då perfekt för min ekonomi. Drar drygt över litern blandat.

Hade förövrigt en E32a 730 någon vecka och den drog ju så att man nästan såg att bensin mätaren sprang till noll. VEt ej vad den drog i snitt men kan tänka mig runt 1,5? För när man ligger på motor vägen o bara ska orka upp för en liten liten backe så stod mätaren över 3L.

Hur e det med 730/735 e dom mindre törstiga som 740n el e d bara marginaler? Måste jag köpa en 728 för att ha råd el köpa en 740 o dra ner på körningen?

Tack för svar
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Om du testade en gammal M30 730 så är det väl knappast överraskande att den vill ha en hel del bensin. Beträffande E38 utbudet, så uppger BMW att en:
728 drar 1,03 blandat (manuell) och 1,11 (automat)
735 drar motsvarande 1,23 (man) och 1,26 (auto)
740 4,4 uppges till 1,25(6vxl.man) och 1,30 (auto)
Dessa siffror brukar vara pålitliga, men med större motor är det lätt att trampa lite extra och då drar ju förbrukningen iväg.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Min 750 ligger på litern landsväg, det spelar ingen roll om man kör 80 eller 120... i stan så är det svårt att få den undr 2 l/mil dock... kan tänka mig att 740n är en del snålare i stadskörning, men likvärdig på landsväg!
Scheckheft
Hej, min gamla 740 (4l motorn) hade jag nere på 0,94. Körning E4 till Sundsvall. Nollställde min nya när jag åkte från Tyskland till Luleå i februari. Förbrukningen låg på exakt litern vid framkomst. Stadkörning: aldrig under 1,5. Sedan är det som powertoy skriver: med 286 hk under huven bara måste man trampa på lite extra :)).

/Scheckheft

Länk
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Scheckheft, tycker du skillnaden mellan 4,0 & 4,4 liters är stor?
ej stor skilnad på 735 an o 740 an altså, får ev bli en 740 då. Vill ändå provköra 735 an samt 730 an. En grej till det här med "highline" finns det sv sålda highlines? "Flygplansstolar" finns bara i iL versionerna?
Jag vet inte riktigt vad du menar med flygplansstolar men alla stolar fanns till både i och iL. Ingen skillnad alltså. Highlinepaketet till E38 erbjöds aldrig på den svenska markanden.
flygplansstolar menar jag de framstolar som man fäller ut från baksätet så det blir som ett litet bord. Tänkte att de kanske bara fanns till iL pga utrymmet. Ingen highline i sv? får det bli import då :)
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Har "flygplansbord" i ryggarna i min... inte iL! Ser riktigt trevligt ut!
Scheckheft
Hej
LME: skillnaden mellan 4,0 och 4,4l: definitivt bättre vrid! Förbrukningen: att den är högre kan bl a bero på att jag har 18 tummare nu.
Soki: du ska ha en 740 med 4,4l motorn. Lita på mig D).
"Flygplansstolar" ingår i något som kallas för "Fondorientierte Ausstattung"
Bild finns här:
Länk

/Scheckheft

Länk
Exakt dom där. Scheckheft du har tusen gånger hjälpt till med bilder,förklaringar osv . , finns det ingen svensk el engelsk sida någonstans som tex 7ser.com? sen undrar jag om det finns nån tillvalslista som man kunde välja ifrån när man köpte E38an på nätet , tyska går bra.
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Så mycket drar inte en m30 730...

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Scheckheft
Hej, Soki, tyvärr har jag inte hittat någon engelspråkig eller svenskspråkig sida som liknar 7er.com. Hade ett tag funderingar på att göra en egen sida men det krävs rätt mycket jobb. Och de flesta håller ändå till här.
Utrustning hittar du här:
Länk
Extrautsrustning här:
Länk
Gäller alltså den tyska marknaden.
På ETK:n hittar du extrautrustning med bestnr. .
EBA: Tillbehör samt extra utrustning till samtliga
BMW modeller på engelska
Sedan hittade jag en annons om en 735:a med "Fondorientierte Austattung". Årsm. 6/96 15800 mil, två ägare för 13 900 Euro.
Länk
Bara att slå till ;).

/Scheckheft

Länk
Hej!! ne inte jag heller, har letat o letat o letat ..hehe. Oj det var mycket. Jo jag har väl tänkt lite på det oxå att göra en sida men eftersom jag intekan det här med datorer så bra så la jag ner ideén. Men jag kommer att översätta utrustningslistorna ochsen får min kompis lägga upp det på nätet. Sen kanske det blir mer. Den 735an var riktigt fin, om den e kvar när det blir aktuellt så varför inte. Kromlackade ljussattser o allt. Föresten läste att du gjort det på din. Var det svårt o hur gör man? Bara spraya med färg el nån speciell färg? Har du titan färg (matt) el krom (glänsande) ?

Mvh /Soki
Bimmer7er
Hallo,
Vore kul att testa en 740 4,4L å känna skillnaden i vrid.
Men jag har dragit ifrån två (2) st 740 4,4L med min 4,0L, hur kommer det sig?
4,4L ska ju vara något snabbare. (?)

/// Bimmer7er
Hallo, sportläge = ja, det har väl alla E38'or.

/// Bimmer7er
Bimmer7er
Med sportläget i så har vridet inte nån betydelse, den ligger på höga varv å är på hugget hela tiden.

/// Bimmer7er
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Visst är det så att sportläget bara anpassar växlingen, så att den växlar ner lättare och växlar upp senare. Har ingenting med maskinen att göra.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.