AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
941

Har jag motor problem med min 320d?

ch
5
chrissp
320d -99
Jag tror jag har ett motorproblem med min 320d -99 (136hk).

Om jag ligger på 1500varv på 4:an och lägger plattan i botten så händer som sagt inte mycket direkt men så börjar det dra iväg.

Vid ca 1800varv så känner man en liten spark och effekten avtar.

Vid ca 1900varv så ökar effekten igen för att vid ca 2100varv, efter en liten spark igen, avta igen.

Vid 2500varv så har man all kraft man behöver till 4000varv då det är dags att växla.

Detta upplevs på alla växlar mer eller mindre märkbart.
Är det inte det som kallas turbo?
ch
5
chrissp
320d -99
Att effekten avtar?? Tror inte det...
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Har precis samma fenomen med min 320d -99 Har provat att byta lunftmängdsmätare omprogramering av styrbox men inget hjälper misstänker lite att det har med turbon att göra vore intressant att få höra om fler har samma problem och om någon lösning
ch
5
chrissp
320d -99
Jag har idag fått tillbaka min från verkstan där de såg att luftmängdmätaren var sönder, så de bytte den.
De programmerade oxå om min stybox men de gjorde det felaktigt så jag tappade nästan alla hästarna. Jag åkte då tillbaka och klagade och då sa de att programmeringen av 320d styrboxarna är extra krångligt och att det är väldigt lätt att göra fel. Så de gjorde om det ,antagligen mera noggrant, så nu går den som en klocka. Mjuk och jämt och med hästarna i god vigör.
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Luftmängdsmätaren är tydligen ett vanligt fel på 320d men min går ändå inte som förr hade också den flera gånger för olika program men det blev bara sämre mindre ork....
Ska kanske tillägga att min är chippad men det spelar ingen roll har haft orginalprogrammet i den men det är samma tapp vid ung. 2000 varv.
ch
5
chrissp
320d -99
Den tappar lite vid ca 2000 men kommer igen vid ca 2500?
jo
9
jonnenn
320d touring - 00
Vad kostar detta att åtgärda??

Mvh
John
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.