|
|
|
|---|---|
|
Jag menar då E39 modellen och så vill jag ha ägarnas synpunkter om bilen bra och dåliga. Man är lite sugen på en bmw M5 faktiskt.Eller Alpina. 4cyl är bara halva motorer | |
|
En av de mest kända "barnsjukdomarna" är att kopplingen är underdimensionerad och därför slits väldigt snabbt om den inte behandlas på "rätt" vis. Jag har även hört talas om några fall med kosmetiska missljud i bakvagnen. Bra ställen att kolla på om du inte redan gjort det: Länk Länk -forum Förra numret av Teknikens Värld Jag har haft den exceptionella turen att få provköra en M5 E39 och det är en helt underbar bil. Lycka till! Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
99 kan dra hysteriskt mycket soppa och är du en dålig förare eller om en dålig förare innan dig har haft bilen så kan som kalle säger kopplingen vara slut. Annars kan det vara läge att hitta och maila/ringa ägare/tidigare ägare av dessa vagnar. |
|
|
Sen har 99orna en förmåga att dra mycke olja detta kan åtgärdas av Bmw men till en hög kostnad om dom inte tar det på goodwill dvs. En sak är säker den går mkt bra, har haft möjlighet att åka med en M5 på bana hmmmm |
|
| sopp=olja i mitt tidigare inlägg, nu är det dags att sova :) | |
|
Enligt Teknikens Värld nr 8 (april) 2003: - Skramel från Vanos i motorn på tomgång och straxt däröver. Kan hända efter ca 4000 mil. Irriterande men inget går sönder. Fixas på garantin så länge den gäller. Därefter kostar det ca 50.000 kr att fixa på BMW. - Slirande koppling. kosta ca 8500 kr att fixa på BMW Per L |
|
|
soppa kan jag säga att den inte dricker så länge du inte trycker på fullt.. Min gamla m3a drog mer soppa.. Olja fyller man väll på var 4:e tank ca 1liter. Vanosen låter det lite av vissa låter det mer. Enda jag kan säga är att du inte blir missnöjd om du köper en sån bil. Den e för BRUTAL!! ---- Min FD,M3 DAYTONA Länk ---- |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hög oljeförbrukning beroende till en viss del av felinkörning som ny. en del har fått nya utbytesblock, vanosskramlet kompletteras med en elpump och backventil som ser till att hålla trycket upp framförallt när bilen startas, sånt som eftermonteras vid klagomål och så länge garantierna gäller. 1 liter olja på 100 mil är inte ovanligt och den enda olja som är godkänd är Castrol TWS 10W60 a185 kr litern. + Veedol oil. men den finns nog ínte att tillgå i Sverige om det i är ett annat namn för Castrol?? i andra länder. Bensinförbrukningen är ju ointressant när man köpt en sådan bil och självklart tagit detta i beaktande vid köpet. Det är ju en racermaskin och ingen svensson bil som används till o från jobbet. En bil som ger rysningar i ryggraden och enorm respekt så fort man kommer i närheten av en sådan maskin. ///MVH Hasso Länk |
| Det är väl oftast så att första årsmodellen av en ny modell brukar ha lite mer problem,i detta fall 99:orna...kan de va så?? | |
|
Har precis kommit tillbaks från ringen och måste säga att M5:an måste vara en av de mest kompletta bilarna, gör varken bort sig på bana eller autobahn. Åkte några vändor med Anders W och Cidair här på forumet, kul! Båda har Eisenman avgassystem som gör ljudet gudomligt. Sen var även Sabine och körde M5 ringen taxin och den var grymt att se, en dam som verkligen kan köra. //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
Buspelle |
Under 2000 gjordes vissa förbättringar såväl beträffande vanosen som den relativt höga oljeförbrukningen. Inget av detta är dock något stort problem ens på första årgången eftersom ingenting i normalfallet går sönder. Kopplingen är den enda egentliga svagheten i den meningen att den inte har några stora marginaler för förarmisstag. Korrekt använd, d v s inget slirande på höga varv, håller även denna. Om den är utsliten kostar det ca 8 500 att byta, vilket i sammanhanget knappast är någon katastrof. |
|
Ok kopplingen kan vara dålig och drar olja... Jag använder nu castrol tws 10w-60 i 540. bra olja men 185 litern?? här kostar den ca 400kr för 4L.Man måste prata med nån ägare över några bärs så han avslöjar alla fel :). skämtade bara. Gäller bara att hitta den rätta bilen med service bok och ärlig säljare antar jag för med en ny har jag inte råd med iallafall om jag inte vinner på lotto eller nåt. 4cyl är bara halva motorer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.