|
|
|
|---|---|
|
Finns någon här inne som har koll på dessa frågor: När jag köper en bil i sverige av en privatperson så skall jag väl betala "mellanskillnads moms" på den? När jag köper en s25 bil i Tyskland så skall jag göra exakt lika dant? När jag köper en bil med avlyftbar moms, så skall 16% lyftas av och 25% läggas på? Detta tror jag att jag har koll på! MEN..jag har i dagarna köpt en äldre bil, som inte är en s25 bil, men inte heller innehar någon Mwstr. HUr bokför man en sådan. Skulle även vara kalas om jag fick lite förslag på konton att bokföra på. Skicka ett mail om ni inte vill skriva in här. Kommer bespara mig mkt tid med skattemyndigheten om någon som har koll på detta kan svara! Tackar så mkt på förhand Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! | |
|
Den tyska bil du har köpt utan moms ska behandlas som vanligt, dvs enligt vinstmarginalreglerna, om du handlar med bilar. Hur menar du 16%? 16% av vad är det som du lyfter av? |
|
Scheckheft |
Hej, 16% = tyska momsen Mvh Scheckheft ______________ Länk |
|
Ok, då fattar jag. Då kompliceras saken en aning. Den moms som en tysk handlare har lagt på får inte lyftas av i Sverige, i den svenska momsredovisningen. Upptäcks det åker man garanterat på ett skattetillägg. Den tyska momsen, om den nu har lagts på, kan möjligen begäras åter i Tyskland. Det korrekta sättet om man handlar med bilar är att för den tyska säljaren åberopa sitt VAT-nummer, dvs momsregistreringsnumret, varpå säljaren inte lägger på någon moms alls. Denna lägger man själv på i momsredovisningen, men då med den svenska procentsatsen, varpå man drar av samma belopp som ingående moms, dvs man "uttagsbeskattar sig själv". Krångligt så det räcker men så går det när EU ska basera vår avgift bl.a. på beskattningsunderlaget till moms. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.