|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! När jag startar bilen lyser airbaglampan i c:a 2-5 minuter, därefter slocknar den och förblir så. Så fort man stannar motorn och sedan startar igen uppstår samma fel på nytt. Betyder detta att airbagarna är urkopplade helt o hållet? Tacksam för svar. Bengt (Bilen... 520iA Touring-96) | |
|
har samma fel på min mem kan inte komma på vad det är för nått fel på den. Är det ingen här som har någon aning om detta Joakim Eriksson |
|
|
ska börja med att säga att jag inte är helt hundra på att det är likadant på era bilar men en kompis som hade airbag på sin 540-93:a fick nästan samma fel på sin som era efter att ha bytt en glödlampa i instrumenthuset, när han startade bilen blinkade lampan i 3-4min för att sedan lysa konstant, han ringde då till hackeforsbil i LKPG och dom var då tvugna att nolla något eftersom airbagen tappat nåt sorts minne???? om det inte var nåt som hade gått sönder, utan det bara var det som hade hänt kostade det inte mer än 400-500 riksdaler, dom sade att airbagen inte funkade om lampan blinkade för att sedan övergå i att lysa. vet inte om det var till nån nytta för er men hoppas att det löser sig! Frazze |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla upp batteriets laddningsnivå och celler så att alla är hela och fulladdade.Skulle det vara så att en cell är trasig tex så får du en lägre spänningsnivå och då tar det längre tid för airbaglampan att släckas den bygger på en "motståndskrets". En av orsakerna kan det vara, då generatorn behöver jobba upp spänningen för att den ska "orka"igenom kretsen. En idé ,annars är det väl ett diagnos uttlåtande som gäller. ///MVH Hasso Länk |
|
Hejsan! Tack för era svar... Efter att ha letat överallt och dragit i alla sladdar, kontakter,reläer o dyl var det fortfarande samma fel. Nu idag gjorde jag även en service på bilen samt återställde indikatorn på det "något hemmagjorda tipset" från denna sajt, (kortslöt kontakt 7-19). Vips var det gröna markeringar igen och när jag startade bilen efter "inpektion" fungerade airbaglampan igen.. Var VÄLDIGT noga om ni återställer själva!! Jag skrev ut schemat och kontrollerade mig själv flera gånger innan tändningen slogs på. Först hände inget men när man kortslöt och bröt några gånger så fungerade det. Bengt Ohlin |
|
|
precis som frazzeribba säger så uppstod detta efter ett lampbyte, men min blinkar inte utan den lyser konstat i någon minut för att sen slockna, batteriet kan det inte vara då det är nytt (bmw orginal) och har kollat det så det är helt och generatorn är frisk. Har inte provat göra som BengtO gjort, får vänta tills det är dags för service för att prova. Joakim Eriksson |
|
|
Vi hade det berömda felet med en defekt matta i passagerarsätet vilket gjorde att vår lampa lös, precis som den skulle. Men även den slocknade efter ett par minuter, antagligen för att inte störa föraren under längre resor. Hursomhelst var beteendet likadant, efter en stund slocknade lampan, startade man därefter bilen på nytt (egentligen bara tändningen av/på räcker) tändes lampan ånyo. Ville bara poängtera att det kan vara fel någonstans, även om lampan slocknar efter ett tag. Detta lär du ju märka i så fall då lampan tänds igen. /Mvh |
|
|
Felet som du pratar om är pga. att strömmen varit urkopplad. dom känner till det här problemet på BMW men man måste faktiskt åka in till verkstaden så kopplar dom in bilen i sin dator och nollar bort det.. helskummt men så är det.. // Zajber Länk |
|
|
Zajber: har haft strömmen borta x antlal ggr och ibland i flera veckor utan att det blivit så, felet uppstod då jag bytte en lampa i inst huset Joakim Eriksson |
|
|
Ja då vet jag inte vad det kan vara...hoppas det löser sig... // Zajber Länk |
|
|
Airbag lampan på min släcks också efter nån minut. Har varit inne på verkstan och kollat. Dom sa som flera här att det var på grund av att strömmen hade varit borta + att airbag sensor på passagerarstolen var trasig. kostade 2500 kr. att byta. Måste nog ta och göra det snart. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nielsen.Så länge som lampan släcks så kan du lungt åka vidare, airbagens funktion är fullt fungerande trots att sensormattan krånglar,det enda som händer vid en kollision är att passargerarairbagen löser ut även om det inte sitter nån där. Sensormattan kan BMW koppla mjukvarumässigt om dom är välvilligt inställda de har viss restriktioner.Det ska gå att bygla bort sensomattan, funktionen blir då liknande ovan och vem bryr sig om det smäller en airbag när det krockas. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej Jag var inne idag och skulle kolla om det gick att släcka airbag lampan som lyser några minuter. Nej då det gick inte för sensormattan var sönder sa de sen när jag pratade med en kompis som varit riktare på BMW så sa han att det var kontaktstycket som glappade och det var bara att sätta ett bultband runt det och sen släcka lampan. Men de vill väl tjäna så mycket pengar som det är möjligt. Sen måste jag bara kritisera BMW i Kristianstad för deras okunnig på kundmottagningen man behöver tydligen inte någon allmänt bilintresse för att stå där det räcker med att man klarar ta betalt. MVH Daniel ~~~~~~~~~~~~~~ Länk |
|
|
Tjena! Byglingen mellan kontakt 7-19 var det endast för att släcka service indikatorn eller nollställa airbag lampan,skulle tändningen vara på eller avslagen?För min lampa blinkar typ 3 min sen lyser den konstant.Tacksam för tips. Tack! |
|
|
Byglingen var för att återställa seviceindikatorn men det återställde även airbaglampan....2 starter sedan började den lysa grannt i c:a 2 minuter igen. Fråga mig inte varför..! //Bengt |
|
|
Funkar det att bygla 7-19 lr ej? Min lampfan lyser ju sen jag hade bort ratten. Kontakt 7-19 är på styrboxen antar jag? Ska man bygla dom och slå på tändningen? Har jag förstått rätt? |
|
| Jag menar servicekontakten inte styrboxen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.