AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.600

Motorn "tickar"

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rogan, troligen hade det inte spelat någon roll vilken olja du slagit i motorn! M40-motorn har tyvärr en förmåga att "käka kamaxlar"! Efter drygt 12-15000 mil brukar det vara dags för ett byte av kamaxel på de motorerna, särskillt om man har använt dålig olja eller slarvat med oljebytesintervallen!

Om du slagit i mineralolja hade troligen "experterna" skyllt på mineraloljan.... (det figurerar en hel del skrönor om syntetolja bland "experter", som inte är riktiga!)

Det där med att upplöst smuts följer med upp i lyftarna och oljekanalerna stämmer inte riktigt eftersom eventuellt upplöst smuts är mycket liten (smutsen lossnar inte i flagor utan "smälter bort som en tinande isglass").

Jag har även svårt att tänka mig att man har haft en BMW i Tyskland och kört den på dålig olja, då tyskar generellt är mycket noga med sina bilar.... (givetvis finns det alltid undantag!)

Kort sagt: troligen hade din bils kamaxel gett sig oavsett vilken olja du slagit i den!

Hur långt har den gått? (är du säker på körsträckan?)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Sitter det M40 motor i 318? Trodde det bara var 316 som hade den vardelösa motorn.... Har en sliten kamaxel och det ända som jag tror gjort det är en mineralolja som legat i lite för länge typ 1000 mil.. Förra ägarens fel. Mängder med oljeklet under ventilkåpan.. Snart kommer den nya toppen =) Då kommer endast helsyntet användas i min bil i fortsättningen...
rogan
Tjena Johan.

Tackar för lite mer info och åsikter. Förändrar inte så mycket nu. Det här var 4 år sedan, men intressant är det.

Kan mycket väl vara som du säger. Knappt 12 000 hade den presterat med hyffsad sannolikhet. Man kan ju aldrig vara säker :(

// Många åker bil, vi kör BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.