|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Rogan, troligen hade det inte spelat någon roll vilken olja du slagit i motorn! M40-motorn har tyvärr en förmåga att "käka kamaxlar"! Efter drygt 12-15000 mil brukar det vara dags för ett byte av kamaxel på de motorerna, särskillt om man har använt dålig olja eller slarvat med oljebytesintervallen! Om du slagit i mineralolja hade troligen "experterna" skyllt på mineraloljan.... (det figurerar en hel del skrönor om syntetolja bland "experter", som inte är riktiga!) Det där med att upplöst smuts följer med upp i lyftarna och oljekanalerna stämmer inte riktigt eftersom eventuellt upplöst smuts är mycket liten (smutsen lossnar inte i flagor utan "smälter bort som en tinande isglass"). Jag har även svårt att tänka mig att man har haft en BMW i Tyskland och kört den på dålig olja, då tyskar generellt är mycket noga med sina bilar.... (givetvis finns det alltid undantag!) Kort sagt: troligen hade din bils kamaxel gett sig oavsett vilken olja du slagit i den! Hur långt har den gått? (är du säker på körsträckan?) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Sitter det M40 motor i 318? Trodde det bara var 316 som hade den vardelösa motorn.... Har en sliten kamaxel och det ända som jag tror gjort det är en mineralolja som legat i lite för länge typ 1000 mil.. Förra ägarens fel. Mängder med oljeklet under ventilkåpan.. Snart kommer den nya toppen =) Då kommer endast helsyntet användas i min bil i fortsättningen... | |
rogan |
Tjena Johan. Tackar för lite mer info och åsikter. Förändrar inte så mycket nu. Det här var 4 år sedan, men intressant är det. Kan mycket väl vara som du säger. Knappt 12 000 hade den presterat med hyffsad sannolikhet. Man kan ju aldrig vara säker :( // Många åker bil, vi kör BMW |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.