|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min 325:a e36 har börjat ticka nått sanslöst! det låter mest om man lyssnar nere vi höger framhjul. Det låter inte hela tiden, men jag hittar inget riktigt mönster i det, i början lät det dock mest när den var kall, nu låter den nästan hela tiden! Tickande låter inte riktigt som det brukar när en bil tickar, hade en peugeot innan som tickade på ett helt annat sät. Vad kan felet vara? Hoppas nån kan hjälpa mig, låter inte klockt o köra runt med den så! MVH Tompa | |
| Är det motorn som tickar så kan ett oljebyte hjälpa. Försvann för mig då jag bytte olja. Oljan jag använde vad Castrol TWS motorsport. Vill du inte lägga så mkt pengar på olja kan du köpa nån annan billigare, men köp helst Castrol. | |
|
Se till att byta filtret åxå... //Erik// |
|
| självklart... | |
| Har ett liknande problem, tickar när jag kört motorn ett tag. Låter som om det skulle vara ngn ventil till fläkten som öppnar och stänger hela tiden. Kan även känna en viss vibration i gaspedalen. Kan det vara samma problem? Djävligt irriterande är det i a fall... | |
| Nu tickar bilen hela J-vla tiden! Det tickar rejält, nästintill pinsammt att köra runt med den!! ska köra o snacka med en mekaniker på tisdag så får vi se vad han säger! Jag hoppas dock det hjälper med att byta olja! | |
|
Tommyboy, ett litet råd kör ej med bilen innan felet lokaliserats. mvh/trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Det finns en ventil till värmepaketet som ska öppna och stänga med jämna mellanrum, och det ska kännas i pedalen.. men det ska åtminstonde vara 10 sekunder mellan varje sånt tick.. Tror det försvinner man man sätter värmen på min eller max. Det finns ett stag mellan växellådan och ljuddämparen på min bil som hade rostat av, det gav ett oregelbundet skrammel som var "tickigt", värt att kolla. Avgasläckage tidigt i systemet kan oxå låta som tickande.. Värmesköldar som ligger mot dämparen.. kablar som ligger lite mot fläkten mm mm.. Annars kan det vara kam-vippor-lyftare som behöver bytas.. |
|
|
min tickar som en jävligt jobbig diesel,, *fördjävligt irriterande* vet heller inte vad som kan va felet,, men jag ska byta olja nu i veckan o se om det blir bättre... |
|
| hur långt har era bilar gått som börjat "ticka"? | |
|
2 vipparmar rasade i helgen för mig, då började bilen att ticka som en diesel, jag hade nog itne kört innan det är kosntaterat vad som orsakar ditt tick, kan bli tokdyrt,,,, www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
min har gått 16600,, (uppskattningsvis) |
|
|
Min har gått 15000 mil. Har bytat olja nu, tickandet försvann så nu e jag glad igen!! den spinner som en katt! Kan nämnas att jag hadde lite för lite olja i den (slarvigt) MVH Tompa |
|
| tommyboy vilken olja bytte du till? | |
|
castrol helsyntet MVH Tompa |
|
| kul att det hjälpte med oljebyte! =) | |
|
Har samma problem med min bil. Felet är ventil lyftarna som inte fungerar som de skall. Det finns ett lätt sätt att se om det är problemet: När tickandet uppstår så varva upp bilen till 5000 varv om det då slutar är det ventil lyftarna som är felet. Det råd som jag fick är att byta till Castrols absolut fetaste olja för racing bilar, dock måste man nog byta till vintern. Så alternativen är fet olja eller byta olja var 300 mil. Fick även höra på BMW att detta problem uppstår när man går i från BMW:s rekomenderade olja till något annat, i de flesta fallen. 328 Rocks1 |
|
| Nu har tickandet slutat. Men jag har ingen värme i kupén. Det kommer lite värme när jag kör fort. Stillastående kommer inget..... AARRGGGhhhh | |
|
Då är det nog kupéfläkten som väsnas.. Allting rätt - E21 |
|
|
Sådärja då var det klart och finito.... Såklart att det var topplocket som gåt åt h-vete, bara att plana. Lite surt på en bil med 7300 mil i ryggen. SUCK!!! |
|
rogan |
Kan bli dyrt sånt där :( Precis när jag köpt min (import) så skickade jag den på Inspektion (modell stor) på BMW-verkstaden. De frågade vilken olja jag ville ha och efter lite diskuterande så valde jag en hyffsat dyr helsyntetisk olja. Blir varm lite snabbare här uppe med isbjörnarna tänkte jag. Efter ett tag så börjar bilen ticka. Mest på låga varv för att sedan försvinna när varven ökade. Tickandet blev värre och värre. Felet som proffsen på verkstaden gissade på var att den gått med mineralolja i deutschland. När jag sedan skickade i helsyntet i motorn så löste detta upp den smuts som fanns i olika skrymseln och dessa följde oljan upp till lyftarna och smörjrören till lyftarna med konsekvensen tick-tick. Härdningen på kammen gav vika och därmed kambyte. Passade på att fixa lite lull-lull samtidigt och landade strax under 12 000:- inkl moms. Tickar bilen så stanna bilen :) PS. Har man pengar så tror jag det finns 2 ställen i landet dit man kan skicka oleprov och få veta vad det är. Statoil har ett och ag tror staten har ett :) DS. // Många åker bil, vi kör BMW |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.