|
|
|
|---|---|
lundgren |
problemet började igår när jag skulle byta till sommardäck. bultarna satt utav h-vete! bröt sönder ett fälgkors innan jag till slut fick ur bultarna på ett hjul. trodde då att det svåra var över...men icke! fälgen sitter som svetsad! måste få av dem före onsdag för då är det besiktning och beläggen måste bytas... nån som har nåt bra tips? mycket tacksam för svar! |
|
Slå med slägga på däcken innifrån, akta fälgen bara ;) Länk |
|
| Länk | |
|
Kopparpasta på bultarna och navcentrum är ett säkert recept för att undvika dylika problem. Udo Dirkelsniff |
|
Svärd |
Om man sätter opel-fälgar på BMW så har de en kant i centrum som liksom låser sig när man ska ha av hjulet. Hade samma problem när jag körde E30 och skulle ha av vinterhjulen. Bara att ge sig på med släggan på däcket. //Martin GOTLAND har allt, förutom SALT!! Billiga BMW-reservdelar har vi också... |
| Lossa alla bultar 1 -1,5 varv. Gasa på till ca 30 knyck, tvärnita på bra underlag. Då borde fälgen lossa från navet. Dra åt bultarna, kör hem och montera loss... | |
|
Det brukar räcka med att man lossar bultarna något varv och sedan sänker ner bilen. Eventuellt får man rulla den några meter fram och tillbaka. Då brukar hjulen lossna... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
lundgren |
tjena! alla hjul av!:) testade först med slägga å slog å slog men inget hjul ville bort. skruvade sen i bultarna igen med ett par millimeter kvar till fälgen. sen åkte jag ut å rivstarta, sicksacka å tvärnita. skruvade sen ur bultarna å alla hjul hade släppt!:) |
| Ett typ exempel på vad som händer vid saltkörningpå vintern :) | |
|
Kopparpasta drar åt sig massa smuts, jag fick lära mig av en numera bortgången bilmekare att ha på lite olja med en trasa på de delar av fälg och bromsskiva/trumma som kommer i kontakt med varandra. Se till att få bort all gammal rost och smuts först. På hjulbultarna fungerar det dock fint med kopparpasta. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
| Jag kör med fett på fälgcentrum och bultarna, brukar använda samma tub med fett som jag har till båten, dvs propelleraxelfett. | |
|
Kopparpasta eller hjullagerfett brukar funka bra! Däremot är det riktigt att gammalt fett/pasta drar till sig smuts! Därför gör jag alltid rent med bromsrengöring och trasa på navet och fälgen vid bytet mellan sommar/vinterdäck! Mvh |
|
| Min kille prova allt de är ovan samt kasta varm vatten på fälgen med den satt kvar en då .. och då sa jag åt honom att prova med 5-56 och varmluftpistol och värm och vinps så låsnade fälgen efter man hade gjort de... | |
BmwMutte |
sparka riktigt hårt några ggr brukar funka...=) |
booster |
Bästa sättet är att lossa bultarna nåt varv och sen köra runt sakta i cirklar så brukar de alltid släppa. Vill de fortfarande inte släppa, alltså att de rostat fast krävs lite mera vetenskapliga metoder. Fram med gassvetsen, leta fram det största munstycken man hittar helst 300 minutliter eller mer, fräs sen värm snabbt ett par tre varv runt navet, och PLOPP säger det! |
|
Ett varningens finger vill jag sträcka upp här! Om man lossar på bultar och bromsar, inspektera då bultarna noga innan återmonteringen. Jag gjorde denna miss och det resulterade i en bult utan huvud. Ganska bökigt att få ut faktiskt.... |
|
|
Jag tror att bovarna bakom dessa draman är två till antalet: 1) korrision påhejdad av salt där detta används 2) Att nästan utan undantag så dras hulbultarna för hårt, alldeles för hårt. Med (de flesta) LM-fälgar skall bultarna dras med 100 Nm och det är inte mycket. Man skall alltså INTE dra åt så mycket man orkar med ett fälgkors. Om det sen blir lite korrsion som sätter förbandet i mer press så blir lossdragningskraften stor. Bäst är ju med momentnyckel, utan tvekan men som nödalternativ kan man ju ta mojen i original verktygssatsen då det är svårare att ta i allt för mycket med den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.