|
|
|
|---|---|
mangetomelilla |
undrar om det verkligen går att köra bmw utan den "feta plånboken". har inte haft bmw men vill verkligen ha en men bmw är ju inte kända för att vara bilar i den billiga klassen. |
|
Det beror ju på vilken modell man väljer. Värdeminskningen varierar ganska mycket mellan olka varianter. Soppaförbrukningen är överlag inte särskilt hög. Service och reparationer är inte dyrare än andra så kallade "premiumbilar". Snarare så att en del saker är billigare på grund av lite enklare uppbyggda bilar. Jag har lite erfarenhet av Audi (min flickvän hade en tidigare) och de har högre reservdelspriser och likaså höga servicepriser. Försäkringarna är enn annan fråga där det också varierar kraftigt. Inte bara mellan modeller utan även mellan bolag. Så kolla upp med flera bolag innan inköp. Hoppas du hittar en modell du fastnar för. För BMW:s körglädje hittar du ingen annanstans. //Erik// |
|
|
Det är ofta en balans mellan kvalitet och underhållskostnad. Dvs. min erfarenhet är att BMW:s kvalitet är av den kaliber att underhållskostnaderna totalt sett blir lägre än ett annat fabrikat som oftare behäftats med en del skavanker. Detta om man inte förstås har Bilskroten som reservdelsdepå, då gäller främst de stora (volymfabrikaten). Mina driftskostnader mäter sig mycket väl med alla de andra fabikat jag haft. _________________________________ Länk |
|
|
En omöjlig fråga att svara på utan att veta vilken BMW modell det gäller. En 7-serie är som regel en av de dyraste bilarna som finns att åka i, medan en 318i är billig i allt utom möjligen försäkring. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
mangetomelilla |
tack så mycket! men om vi t.ex. tar en m3 då eftersom det absolut är min drömbil. ungefär hur stor är kostnaden för försäkring, reservdelar etc. jämfört med t.ex. en saab 900 eller något liknande? |
|
hehe... Ja, där har du en jäkla skillnad i pris nivå alla fall! =) Har självklart inga siffror i huvudet, specielt då försäkringen hänger på så mycket faktorer. Men en sak vet jag: M3:an kostar skjortan att försäkra. Saab 900 finns det gott om på skroten så där har du billiga reservdelar till den. Själv kör jag för tillfället BMW e30 316 -90 och den är INTE dyrare än nån annan bil, snarare billigare än många andra bilar att äga. Observera dock att bilen står på min far. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.