AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.157

Vevhusventilation e30

Ro
131
RodM
320i -86
Tjena.
Jag undrar om de e någon som skulle kunna berätta lite om hur man kommer åt vevhusventilationen på en 320 -86. Skulle nämligen behöva kolla över denna och eventuellt rengöra filtret.

MVH

..::Robban::..
Ro
131
RodM
320i -86
Själva problemet är att tomgången är rätt hög vid kallstarter och sedan blir normal efter några minuter när motorn är varm. Konstaterade precis att det råder undertryck i motorn, eftersom när jag tar bort oljelocket så sjunker tomgången. Oljelocket känns som det suger fast när man bara lägger på det.

MVH

det är dom allihop i början utan tomgångsmotor.
ungefär 1500-1600varv
Motorn arbetar med undertryck så det ska vara så.

______
Länk
Ro
131
RodM
320i -86
ok. men ska tomgången gå ner till normalt när antingen oljestickan eller oljepåfyllnadslocket tas bort?

MVH

Din motor har väl kallstart ventill, inte 100% säker. Den ger motorn en extra dusch bensin. Då du då tar bort oljestickan så får den mera luft och går därmed ner på tomgång.
Blev det klart, inte så bra på att förklara.

______
Länk
Ro
131
RodM
320i -86
Jag vet inte hur de funkar med denna kallstartsventil, men jag vet iallafall att motorn har en tillsatsluftslid, som jag tror regleras av vilken värme motorn har.

Men tomgången verkar vara vanlig på dessa modeller så det är nog inget problem isåfall.

MVH

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.