AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.041

Volvo har funnit lösningen!

La
12
Lars F
318is E36 -94
Läste att Volvo har raka sexor i sin jeep xc90, och såg då också till min förvåning att de även har en rak sexa i S80 T6 !
Men nu till det fantastiska, eftersom det är volvo som är i farten sitter motorn på TVÄREN och är givetvis betyckad med turbo.
Detta är ju en mycket speciell lösning kan man ju säga.
Länk
Nu till min fråga, Är det någon som känner till mer om volvos sexor ?

En Z3 skall ha tak!
Volvo har väl alltid haft raka sexor när de använt sex burkar.

Den har ju suttit på tvären med dubbla turbo ända sedan S80'n kom och det är ju rätt många år sedan.

Jösse car använde Volvos 3 liters sexa från 960/V90 i sin Indigo 3000.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
RPV motorn som satt i gamla 264 och 760 var aluminium v6a.Ett samarbete mellan Renault Peugot och Volvo.
Ok;) Har inte den bästa kollen på Volvo.
Hur var det i 164:an? Var det inte gjutjärns sexa, rak sådan, i den? 200 och 700 är bara ett svart hål för mig i volvo historien.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Det var rak 6:a i 164:an och i 960:an.

//Erik//
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Toppen i 760:n var i allafall överdrivet kass...

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
för att inte tala om fodren som gärna vill lossna (PRV 6:an)
164:an hadealldeles riktigt en rak gjutjärnssexa, men de OT: mest stryktåliga volvomotorerna är ju b20, b21 och b23 (4cylindriga)

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Mmmm, så e det ju Volvo med...
Volovs raka sexor har alltid varit trevliga bekantskaper. Den nya generationen sexor (från 960 och framåt) påminner starkt om BMW:s sexor.

PRV-sexan var ett rejält snedsteg i Volvos så övrigt driftsäkra program. Cylinderfoder släppte och oljekanaler täpptes igen. För Volvo var det mycket nesligt att prestigevagnarna i sortimentet, 760/780, stod på verkstaden med skurna motorer medan alla tvåförtior och sjuförtior glatt rullade vidare år efter år.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jo men de har misslyckats att få en vettig bränsleförbrukning på dom, där ligger dom långt efter BMW blev tyvärr nödsakade att framför dylik maskin i vintras 2,5 samt att jag har ett par bekanta som åker 3,0 litersmaskiner och dom rynkar på ögonbrynen så fort man nämner förbrukning:)))Men motorena är ju förövrigt rejäla doningar typ Volvo:)) PRV.sexan var en "fin" maskin så länge den höll:)), med den drack friskt den osså, en kompis skjutsade mig till Knisslinge i skåne när jag köpte min Murkla (5,8lit.) jag pröjsade även Volvons bensinräkning och den blev dyrare än Murklans.
Undrar när Volvo ska hitta lösningen på ASWD:))

///MVH Hasso
Länk

Hasso: Volvo har vad Du kallar "ASWD" på de nyare modellerna. Volvos snabbare varianter av S60/V70 är trevliga bilar med en körglädje som motsvarar till exempel min E39:a. det som är bättre på BMW:n är styrningen. I övrigt är körkänslan ungefär lika. Det var längesedan BMW var helt överlägsna vad det gäller körglädje. Idag är alla premiumtillverkare ikapp eller förbi. Betänk hur det såg ut på åttiotalet då BMW:s E30-modell "konkurrerade" med bilar såsom SAAB 99 och Volvo 340...

Idag är konkurrensen från bland annat de amerikasvenska bilarna betydligt tuffare.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Må så vara, men det är din uppfattning jag är långt ifrån övertygad ännu.Men visst man får två Volvo vad en BMW kostar så visst. men inte blir det dubbelt så kul för det :DDD
Jämnförde när jag köpte min BMW med motsvarande årsmodell Volvo. Inegt illa sagt om Volvo det är en bra, komfortabel , driftsäker och totalekonomiskt vinnare.Men ack så tråkig och jag vill inte ha en föråldrad konstpreparerat respiratormotor.Aldrig gillat Turbobilar.Det är bara istället för.

///MVH Hasso
Länk

Kan bara hålla med om bensinförbrukningen på de gamla v-motorerna i volvo,ca:500mil i Europa(Paris,Wien,Prag,Hamburg)så snittade vi 1,45l/mil,detta i jämn autobahnkörning.
I övrigt så är faktiskt både V70 och S60 trevliga bekantskaper,förmedlar dock lite för mycket "åkkänsla" istället för "körkänsla" beror nog mest på styrningen,så visst börjar dom närma sig.
Nu är väl detta en känsla som volvo valt att förmedla,så om de vill så kan dom nog fixa att vi BMWförare känner sig hemma i ett sådant åk oxå.

Henrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Bäst att tillägga att jag tycker S60 är bland det snyggaste som Volvo producerat på senaste år och för övrigt en av de snyggaste bilarna på marknaden.Så där har dom lyckats.

///MVH Hasso
Länk

BM
118
BMW-Niklas
E24 635csi-87
E39 525ia touring-02
E36 323TI SLE-00
E87 118d-10
En rätt så rolig sak är att 164/2, B30e hade 170hk på 70-talet...Har aldrig kört en sådan men de kan ju inte gå alltför dålig rrakt fram eller?

BMW när du hellre kör än låter dig köras
ant
164 fanns väl bara som just 164 inte 162.
En lumparpolare hade en mattsvart 164:a. Den levde inte sålänge efter att vi plågade den några kvällar. Ett vevstaksöverfall gav sig och kolven slog i toppen. Men jag måste säga att den pinnade på rätt ok ändå när den var hel. Mekaniskt insprut var det på den och jag antar att det var orginal.
när det började svänga var den totalt livsfarlig. Fjädringen bak var obefintlig och diffen var svetsad.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
164E 73-74 manuell gick ruskigt bra . kört några sådan vagnar vid flertalet tillfällen

///MVH Hasso
Länk

164E med den "lilla" elektronik boxen stor som en sko låda under pass. sätet kunde störas och slockna av t.ex. en lastbil med kom radio i filen brevid....
Men mkt trevlig vagn men tyvärr inte i MB W115 klass, den tidens klass ledare i "lilla lyx klassen" och den sista MBn med belysning av stjärnan ( sen var det inte mycket att belysa längre kanske....)... *S*

PRV V6 an finns förutom i 240/260/760/780 ( jodå 240 GLT fanns med V6!!) även i Renault 30 och Peugeot 604 OCH DeLorean ( "tillbaka till framtiden bilen") samt i Matra Baghera ( fet fransk vrål snygg mittmotor vagn med 3 (!!!) sittplatser i bredd...

Intressant vad gäller Volvo S80 ( himla bekväm glidar Volvo den enda som väcker ha begär p.g.a. den goda komforten) är att varianterna med 6:a bara har 4 stegad automat då en 5 stegad inte gick att klämma in på tvären..... ( Volvo löste detta "problem" på 60 talet då man drömde om en V8 bestyckad Amazon för det stora landet i väster genom att dela två Amazoner på 2/3 delar och skarva i hopa till en liten prototyp serie kallad Volvo Brede)
Ja, Volvo har verkligen målat in sig i ett hörn med den tvärmonterade raka sexan. Allt fler konkurrenter (tex BMW) börjar erbjuda 6-växlade automatlådor medan Volvo får dras med en gammal 4-växlad låda. Den nya "moderna" XC90 lider tyvärr av samma konstruktion.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Tror nog att vi alla kan enas om att volvo har gjort en hel del bra bilar och trevliga motorer (åker själv volvo 960 2,5 -97 med manuell låda och snart 30 000 mil på mätaren), en ack så trevlig bil och med ett motorljud skrämmande likt en bmw sexa (iallafall med det avgassystem jag har). Men gämför en volvo 960 från 91 (3,0 204hk, fanns bara med automat) med en bmw 525 från 91. Vilken är roligast? Självklart bmw:n!

Volvo har ju på senare år lyckats få till detdär med körglädje relativt bra, men för 10 år sedan så vågar jag nästan säga att det inte fanns många bilar som nådde upp till BMW:s standard!
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
OT: Ang Volvo

Biljakt i Borås BORÅS. Tidigt i morse greps en man i 35-års åldern efter en dramatisk biljakt på vägarna i Boråstrakten. Jakten inleddes då mannen stoppades i en av Boråspolisens många morgonrazzior ute längs vägarna. Då polisen skulle kontrollera en röd Volvo 245:a upptäcktes att det obligatoriska "Ölands Djurpark" klistermärket saknades varpå bilen rivstartade och jakten var inledd. Efter gripandet hittades också ett 50-tal doftgranar gömda i bagageutrymmet. Fotnot: Straffet för saknat "Ölands Djurpark" märke på röda Volvo 245:or ligger normalt på sex månaders fängelse och indraget körkort. - Oscar Strand

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.