AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
858

Kan BMWs läderrengöring bli frostskadad?

so
66
soren
330i -03
Jag insåg att jag har haft flaskorna liggandes i bakluckan hela vintern (-25 grader som max).

Det står att den skall skyddas mot frost!

Kan de blivit skadade av kylan, eller vågar man använda dem.
Man vill ju inte gärna förstöra lädret i bilen.

/Sören
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Köp nytt:

Säg att medlet kostar 300 kr och en komplett klädsel som är i fint skick kostar ca 6000:-
Det är väl enklast med nytt medel, right?

Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Rengöring- och smörjmedlet kostar c:a 70:- styck.
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Se.. ännu billigare ;)

Länk
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Se.. ännu billigare ;)

Länk
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
81229400901 Lädertvätt 57.60
83129407907 Läderreng.skum 61.60
+moms (ev minus BMWCS rabatt)

Funkar fint och luktar gott ;-)

Mvh
Patrik

soren
330i -03
Tack för svaren,

Jag befinner mig dock LÅNGT från nån BMW butik.
Hade velat göra det under påskhelgen, men det vår väl vänta tills jag kommer hem till Stockholm.

/Sören
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Använde Turtels skinnrengöring idag och det blev kanon! så testa det i så fall.
Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
Du kan utgå från att medlen är frostskadade då de utsatts för -25 grader. De innehåller ämnen som förstörs av låga temperaturer, så tyvärr är det bara att kassera flaskorna.

M.v.h. Mikko
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Apropå medel som blir förstörda...
Härom veckan gav jag föräldrarnas Volvo en välbehövlig tvätt + lackrengöring.
Jag blev dock mäkta förvånad då lackrengöringen (Sonax Rubbing) hade skiktat sig på något märkligt vis och det enda som gick att få ur flaskan var en rödbrun genomskinlig vätska som kändes "väldigt mycket lösningsmedel", någon ide om vad som skett, någon?
Tilläggas bör, att rubbingen var köpt förra sommaren, har stått varmt hela tiden, samt att jag köpte ny rubbing som jag använde.

Fredrik
Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
Det finns förstås ett "bäst-före-datum" på dessa medel, men att in flaska skulle vara så gammal låter väl knappast troligt. Sen vet man ju inte hur den förvarats innan du köpt in den. Kanske har den blivit utsatt för för höga, alternativt för låga temperaturer. Även UV-strålning (läs; solsken) kan få medlen att bli dåliga, men om du förvarat medlet i sin originalförpackning så är det knappast det som är felet. Häller man däremot över medlet i exempelvis en PET-flaska så kan detta hända. Ibland räcker det förstås att man ruskar om flaskan för att ämnena ska blandas igen, de brukar lätt separera efter att ha stått ett tag. Ett sista tips för att avgöra om medlet är OK är att lukta på det. Om parfymet i medlet (jo, tillverkarna brukar tillsätta sådant i sina vax o.s.v.) har blivit illaluktande så har medlet varit med om något olämpligt.

Om man är litet våghalsig kan man prova att använda ett medel som blivit "dåligt" ändå. Man får väl avgöra sjäv om man är beredd att ta risken att pärlans lack blir flammig...

M.v.h. Mikko
Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
Kom på ett sista tips: Om du inte vill testa medlet på din egen bil, så ta kompisens istället! Sen vet du ju... :-D
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Rubbingen luktade rätt, men blandade sig inte trots att jag skakande den ganska frenetiskt.
Jag testade faktiskt litegrann av vätskan på bakluckan, det är ju bara en Volvo, ehrm!... och det såg ut att fungera skapligt i alla fall, men för att vara på den säkra sidan köpte jag ju nytt som jag använde senare.

Angående parfym i tvättmedel, så vet jag att OK/Q8 har det i sitt. Det är rätt tragiskt faktiskt, när man måste tvätta händerna noga efter att man tvättat bilen, bara för att dom stinker så illa av den fullständigt onödiga parfymen som finns tillsatt i tvättmedlet.

Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.